۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱

تهران تایمز بررسی کرد؛

هشدار جدی جمهوری اسلامی همزمان با سفر بایدن به خاورمیانه

هشدار جدی جمهوری اسلامی همزمان با سفر بایدن به خاورمیانه

تهران تایمز در گزارشی به بررسی ابعاد پیرامونی طرح موسوم به ناتوی عربی در سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تهران تایمز، در حالی که رئیس جمهور آمریکا آماده سفر به خاورمیانه می‌شود، جمهوری اسلامی سطح هشدارهای خود را نسبت به طرح ایجاد یک سامانه پدافند هوایی منطقه‌ای تحت هدایت واشنگتن افزایش داده است. طرحی که به نظر می‌رسد عمدتاً برای تقابل با ایران تدارک دیده می‌شود.

«جو بایدن» قرار است از ۱۳ تا ۱۶ جولای تور منطقه‌ای در خاورمیانه داشته باشد. اما از پیش از سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، موجی از گمانه زنی‌های رسانه‌ای در خصوص طرح ایجاد یک سامانه پدافند هوایی منطقه‌ای متشکل از رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به راه افتاده است. آمریکا نیز رسماً اعلام کرده تلاش‌هایی را در راستای چنین طرحی صورت خواهد داد.

«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا پیشتر در این باره گفت که ایالات متحده با کشورهای منطقه غرب آسیا برای یکپارچه سازی دفاع هوایی خود در حال مذاکره است.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: گفتگوهای دوجانبه ای با کشورهای منطقه در خصوص قابلیت‌های دفاع هوایی به‌طور خاص و آنچه که می‌توانیم برای کمک به بحث دفاعی آنها انجام دهیم، صورت می‌گیرد و سپس این ایده را بررسی کرده تا بتوانیم به نوعی دفاع هوایی همه این کشورها را با هم ادغام کنیم.

موضع گیری رسمی مقامات آمریکایی نسبت به طرح پدافند هوایی در خاورمیانه، هشدار جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت. زیرا جمهوری اسلامی طرح چنین سامانه پدافندی تحت رهبری آمریکا را تهدیدی برای منافع خود قلمداد می‌کند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تحریک آمیز خواندن طرح چنین موضوعی از سوی غرب و آمریکا، اعلام کرد که جمهوری اسلامی این بیانیه را تهدیدی برای امنیت ملی خود و همچنین امنیت منطقه تلقی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: اینکه آمریکا بدون درک درست از واقعیت‌های منطقه و صرفاً به منظور تهدید جلوه دادن جمهوری اسلامی و تفرقه افکنی در منطقه، چنین موضوعاتی را طرح و دنبال می‌کند، حاکی از آن است که آنچه برای واشنگتن اهمیت دارد، منافع نامشروع خود و حمایت همیشگی از رژیم صهیونیستی است.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، نیز در واکنش به طرح پدافند هوایی جمعی در خاورمیانه در سخنانی گفت: اقدام آمریکا برای ایجاد سامانه دفاعی علیه جمهوری اسلامی در خلیج فارس همانند اشتباهی است که این کشور در گسترش ناتو به شرق مرتکب شد که در نهایت به جنگ اوکراین انجامید.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی ادامه داد که صهیونیست‌ها آمریکا را برای تکرار این اشتباه دچار گمراهی کردند. به گفته قالیباف، شواهد موجود نشان می‌دهد که سفر بایدن کاملاً از سوی صهیونیست‌ها (اسرائیل) ترتیب داده شده است و رئیس جمهور آمریکا در حال اجرای برنامه‌ها و پروژه‌هایی است که رژیم صهیونیستی، به عنوان بزرگترین دشمن ملت‌های منطقه، به طور کامل ترسیم و به وی دیکته کرده است.

قالیباف تاکید کرد: تبدیل شدن به مجری سیاست‌های اسرائیل در منطقه یک اشتباه تاریخی و راهبردی از سوی رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که پیش از هر کس به زیان خود دولت بایدن تمام می‌شود.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی افزود: بی تدبیری در گسترش ناتو به شرق و نادیده گرفتن هشدارهای ژئوپلیتیکی جدی در این زمینه منجر به آغاز جنگ اوکراین شد. اکنون نیز همین بی احتیاطی در منطقه حساس خاورمیانه [آسیای غربی] و خلیج فارس در جریان است. قالیباف معتقد است که رژیم صهیونیستی در چاهی گیر افتاده است و سعی می‌کند آمریکا و دیگر کشورها را نیز به آن چاه بکشاند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا در تحلیل این طرح گفت که آمریکا به دنبال ایجاد یک «ارتش بزرگ عربی» است، ارتشی که اتاق فرماندهی و کنترل آن در کشورهای عربی نباشد. این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد که ایالات متحده به دنبال آن است که اتاق فرماندهی این ارتش در اراضی اشغالی باشد.

کد خبر 5537446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha