۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۰:۱۵

مطالبات مردم از سفر رئیس جمهور به کرمانشاه- ۱۲

باغ موزه‌ای که در انتظار اعتبار است/موزه ای در انتظار توجه دولت

باغ موزه‌ای که در انتظار اعتبار است/موزه ای در انتظار توجه دولت

کرمانشاه- تاسیس و بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس در استان کرمانشاه با گذشت حدود ۶ سال در مرحله اعتبارات نافرجام مانده و چشم انتظار مساعدت دولت انقلابی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- آرزو کرمی: اهمیت معرفی، درک و انتقال عظمت رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های دلیرمردان و شیرزنان کرمانشاهی طی هشت سال جنگ تحمیلی برای حفظ آب و خاک این خطه از ایران اسلامی و نگهبانی مرزها طی تاریخ این کشور از هجوم ناجوانمردانه دشمنان خارجی به نسل جوان کنونی و آینده کشورمان، دینی بر گردن متولیان ذی‌ربط است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق طی هشت سال جنگ تحمیلی بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۲۱ هزار جانباز و یک هزار و ۸۰۰ آزاده تقدیم دفاع از آب و خاک میهن اسلامی‌مان کرده به طوری که جنگ تحمیلی از استان کرمانشاه آغاز و در این استان نیز پایان یافت و شهرهای کرمانشاه در دوران دفاع مقدس مستقیماً زیر آتش هزاران هزار گلوله توپ و تانک بود و بارها چند شهر مرزی مهم استان به تصرف ارتش بعث عراق درآمد که مقاومت، ایستادگی و مبارزه مردم این شهرها دشمن بعثی را به عقب راند و همچنین مهمترین عملیات‌ها از جمله عملیات مرصاد و بازی‌دراز در این استان انجام شد.

لذا در راستای ثبت، ضبط و نمایش رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردمان این استان در هشت سال دفاع جانانه از کشورمان علاوه بر احساس ضرورت احداث باغ موزه دفاع مقدس در کرمانشاه به مطالبه مردم این استان تبدیل شده بود که طی سنوات گذشته ساخت این باغ موزه در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

سرانجام مهر ماه سال ۱۳۹۶ کلنگ ساخت مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس این استان در ورودی شرقی شهر کرمانشاه به زمین زده شد و بر اساس نقشه‌های اولیه احداث این باغ موزه در مساحتی با وسعت ۱۷ هکتار و با اعتبار اولیه برآورد شده به مبلغ ۹۶۰ میلیارد ریال طراحی شد.

قرار بود باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه طی چهار سال از شروع عملیات اجرایی آن یعنی در تاریخ سوم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به مناسبت آزادسازی خرمشهر افتتاح شود اما مشکلات مالی و اعتباری این پروژه عملاً روند اجرای احداث باغ موزه را به تأخیر انداخت و عملاً تا ۲ سال قبل ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته نمی‌شد.

احداث باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه به دلیل موقعیت استقرار آن و قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و قابلیت بالای بازدید کاروان‌های راهیان نور یکی از نیازهای این استان در حوزه دفاع مقدس است و ساخت این باغ موزه می‌تواند ترکیبی از گردشگری طبیعی، تاریخی و دفاع مقدس را در معرض دید گردشگران قرار بدهد.

ساخت باغ موزه دفاع مقدس یک پروژه ماندگار است و می‌تواند یکی از عوامل مهم توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایران اسلامی باشد اما از زمان شروع کلنگ‌زنی آن و با وجود جلسات متعدد و مکرر بررسی روند احداث این پروژه در دولت قبل، احداث و اعتبار آن همچنان بلاتکلیف ماند.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبلی در سفر به کرمانشاه طی سال ۱۳۹۹ و بازدید از پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس استان با انتقاد از تأخیر در اجرای این پروژه، گفت: قطعاً امسال از این پروژه حمایت مالی می‌کند و فکر اساسی برای تأمین بودجه آن در سال‌های آتی نیز خواهد کرد.

نوبخت با بیان اینکه کرمانشاه مرکز دفاع مقدس است داشتن باغ موزه را ضرورت این استان دانست و افزود: اینکه استانی نقطه شروع و پایان جنگ تحمیلی بوده و هنوز موزه دفاع مقدس ندارد جای گلایه‌مندی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ردیف اعتباری مناسبی برای اجرا و تسریع احداث پروژه در نظر خواهیم گرفت، قول اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری را داد.

بازوند استاندار سابق کرمانشاه نیز در خصوص احداث باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه، گفت: هزینه‌های ملی بسیاری به کرمانشاه تحمیل شده است، امروز مردم کرمانشاه انتظار دارند دولت با اعتبار ویژه عقب افتادگی‌های این استان را جبران کند.

بازوند در اسفند سال ۱۳۹۹ خبر از افزایش اعتبار پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه داد و گفت: دولت اعتبار پروژه به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش داده است.

اما تخصیص اعتبار احداث باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه در طی این سال‌ها تنها یک وعده بوده و اقدام مثمر و اهتمام ویژه‌ای برای ساخت آن صورت نگرفته است.

ساخت باغ موزه دفاع مقدس کرمانشاه گامی در راستای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوان به شمار می‌رود و با تخصیص اعتبار مناسب به پروژه این باغ موزه در یک بازه زمانی سه ساله ساخت خواهد شد و یکی از مطالبات به حق غیور مردان استان کرمانشاه جامه عمل پوشانده خواهد شد.

استان کرمانشاه از نظر یادمان‌ها و محتوای دفاع مقدس در کشور سرآمد است و احداث باغ موزه دفاع مقدس زنجیره اقدامات این حوزه را تکمیل خواهد کرد و شایسته است دولت انقلابی سیزدهم توجه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشد.

کد خبر 5537981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha