۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷

با تشدید تنش ها در مرز میان صربستان و کوزوو؛

ناتو: اگر ثبات در کوزوو به خطر بیفتد، آماده‌ایم مداخله کنیم

ناتو: اگر ثبات در کوزوو به خطر بیفتد، آماده‌ایم مداخله کنیم

ماموریت نیروهای موسوم به حافظ صلح ناتو (نیروهای کوزوو) اعلام کرد که اگر ثبات در شمال این کشور در معرض خطر قرار بگیرد، این نهاد آماده است تا در این خصوص مداخله کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، ماموریت نیروهای موسوم به حافظ صلح ناتو (نیروهای کوزوو، KFOR) با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد که اگر ثبات در شمال این کشور در معرض خطر قرار بگیرد، این نهاد آماده است مداخله کند.

در این بیانیه با ادعای اینکه نیروهای موسوم به حافظ صلح ناتو برای حفظ آزادی حرکت تمام شهروندان در کوزوو کار می‌ کند، آمده است: KFOR در میدان موضع محکم و قابل رویتی دارد. این مأموریت در حال تماس با تمام مخاطبان مرتبط است.

نهاد مذکور در بیانیه خود همچنین اضافه کرد: KFOR از روند گفتگوی بلگراد- پریشتینا حمایت می‌ کند. تداوم این گفتگو حائز اهمیت است. این موضوع برای حفظ صلح و امنیت منطقه مهم است. KFOR هرگونه تدبیر لازم را برای تامین صلح و امنیت در کوزوو اتخاذ خواهد کرد.

در همین ارتباط، «میلووان درِکون» نماینده پارلمان صربستان و عضو کمیته مسائل کوزوو، درباره تنش های اخیر در مرزهای صربستان و کوزوو در گفتگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد: «آلبین کورتی»، نخست‌وزیر کوزوو، عروسک خیمه‌شب‌بازی غرب است و از او برای فشار بر صربستان، به ویژه در زمینه حمایت از تحریم‌های ضد روسیه استفاده می‌شود. او واقعاً دست‌ نشانده است. غرب به «آلبین کورتی» نیاز دارد تا به صربستان یادآوری کند که صربستان باید به غرب بپیوندد، به ویژه در زمینه اعمال تحریم‌ ها علیه روسیه. چون صربستان موافق (تحریم‌ ها علیه روسیه) نیست، آنها این پیام را ارسال می‌ کنند که اگر تحریم‌ ها را اعمال نکنید، بنابراین ما هم چشمان خود را بر شیطنت‌ های کورتی می‌بندیم.

شامگاه یکشنبه رسانه‌ ها از درگیری نیروهای مرزی صربستان و کوزوو خبر دادند؛ اما ساعاتی بعد مقامات صربستان و کوزوو این درگیری را تکذیب کردند. تنش بین صربستان و کوزوو دیروز یکشنبه پس از اجرای قانون جدید کوزوو درباره رفت و آمد وسایل نقلیه با پلاک صربستان و اعمال محدودیت بر آنها تشدید شد.

بعد از درخواست سفارت آمریکا، مقامات منطقه کوزوو بامداد دوشنبه اعلام کردند قانون ممنوعیت ورود افراد با پلاک‌ ها و اسناد صربستانی به کوزوو تا یک ماه دیگر (اول سپتامبر) به تعویق افتاده است. مقامات کوزوو پیش از این اعلام کرده بودند که این قانون از اول ماه آگوست (امروز) اجرایی می‌ شود.

کوزوو که عمدتاً آلبانیایی‌ ها ساکن آن هستند، در سال ۱۹۹۹ از صربستان جدا شد و در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه، و برخی کشورهای دیگر استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌ اند، اما صربستان، همچنان کوزوو را استانی خودمختار و تحت حاکمیت خود می‌ داند.

کد خبر 5553340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha