سید حسین شهرستانی در گفتگو با مهر عنوان کرد؛

آیت الله مصطفوی، آخرین یادگار «مکتب فلسفی» تهران بود

آیت الله مصطفوی، آخرین یادگار «مکتب فلسفی» تهران بود

شهرستانی با بیان اینکه تهران پایگاه حضور علما و فلاسفه بوده است، افزود: با فقدان ایشان خلائی از لحاظ علمی به خصوص به مکتب تهران وارد شد.ایشان آخرین بازمانده مکتب حکمی تهران بودند.

سید حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زندگی آیت الله سید حسن مصطفوی گفت: آیت الله سید حسن مصطفوی عضو هیأت علمی قطعی و تمام وقت دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی این دانشکده بود.

وی ادامه داد: ایشان یکی از علمای جامع معاصر بودند و از نسل علمایی بودند که ابعاد جامع علوم و حکمت اسلامی از جمله فقه، اصول، ادبیات، تاریخ، حدیث و به طور خاص فلسفه و عرفان را دارا بودند. بیش از همه شهرتشان در حوزه فلسفه بود و در این عرصه به فلسفه مشاء معروف بودند و در شعبه‌های مختلف فلسفه اعم از فلسفه مشاء ابن سینا، فلسفه اشراق سهروردی، فلسفه حکمت متعالیه صدرالمتالهین در هر سه مکتب بزرگ جهان اسلام تحقیق داشتند و استوانه‌ای در حفظ میراث فلسفه اسلامی را بر دوش داشتند.

ورود به تدریس حوزه علوم طبیعی

شهرستانی ادامه داد: در تکمیل جامعیت عرصه‌های فعالیت این عالم فقید باید گفت ایشان در حوزه طبیعیات اسلامی و علوم طبیعی سرآمد در دوره معاصر بودند و بر خلاف بسیاری از علمای اسلامی که در این وجهه از علوم اسلامی را به آن وارد نشدند طبیعیات را تدریس کرده و شاگردانی در حوزه‌های مختلف را پرورش دادند.

وی با اشاره به ابعاد دیگری زندگی این عالم گفت: ایشان نقش عالم محل و پیشنماز مسجد را ترک نکردند. ۵۰ سال ایشان امام جماعت مسجد جامع نیاوران و امام محل بودند و برای مردم وقت می‌گذاشتند. این ویژگی ایشان خیلی خاص بود که یک عالم برای عامه مردم کوچه و بازار منبر برود. البته برای ایشان دشوار بود و سختی‌هایی داشت. برای ما که از شاگردان ایشان بودیم هم شنیدن گرفتاری‌ها و سختی‌هایی که برطرف می‌کنند دشوار بوده است. محله نیاوران سال‌ها مرهون حضور و فرمایشات و هدایت‌های ایشان بود.

نشاط از بحث‌های عقلی و علمی

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با تاکید بر اینکه ۱۶ سال شاگرد ایشان بوده است گفت: آیت الله مصطفوی در کلاس درس بسیار آزاد اندیش بودند. به راحتی با او می‌توانستیم با صدای بلند وارد گفتگو و نقد علمی شویم و به نظریات اشکال وارد کنیم و بدون هیچ تکبری ایشان می‌شنیدند و استقبال می‌کردند. آیت الله مصطفوی از بحث عقلی و فلسفی نشاط پیدا می‌کردند همیشه می‌گفتند من خستگی ام در می‌رود وقتی بحث فلسفی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه تهران پایگاه حضور علما و فلاسفه بوده است، افزود: با فقدان ایشان خلائی و ضربه‌ای از لحاظ علمی به خصوص به مکتب تهران و حوزه علمیه وارد شد. ایشان آخرین یادگار مکتب حکمی تهران بودند و این سرمایه بزرگ از دست رفت.

شهرستانی گفت: این عالم فلسفی در بین اهل علم شناخته شده بودند اما از حواشی دور بودند و کسانی که در دانشگاه و حوزه حضور داشتند ایشان را به خوبی می‌شناختند. در حوزه علمی نیز ایشان چند سالی رئیس دانشکده الهیات و مدیر گروه الهیات دانشگاه امام صادق (ع) بودند و به همین مناسبت با اهالی دانشگاه هم حشر و نشر و ارتباط خوبی داشته و شاگرد پروری کردند. بدون هیچ تکبر و با تواضع تمام در کنار ایشان شاگردان بسیاری پرورش پیدا کردند.

کد خبر 5575373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha