۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۵۱

پیگیری مهر؛

خیز آنفلوآنرا در کنار کرونا/ پروتکل های بهداشتی جدی گرفته شود

خیز آنفلوآنرا در کنار کرونا/ پروتکل های بهداشتی جدی گرفته شود

بیرجند- با فرا رسیدن فصل سرد سال بیماری های ویروسی اعم از آنفلوآنزا در کنار کرونا خیز بر داشته که پیشگیری و کنترل این بیماری ها نیازمند رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این روزها با سردتر شدن هوا در خراسان جنوبی مانند بسیاری از نقاط کشور شهروندان دچار علائمی چون تب، سرگیجه، بدن درد، آبریزش بینی و سردرد می‌شود که نمی‌دانند یک سرماخوردگی ساده است یا آنفولانزا و کرونا.

در این سردرگمی شهروندان دچار شک و نگرانی شده و بر میزان اضطرابشان افزوده می‌شود که خود یک سم مهلک برای این قبیل بیماری‌ها است.

شاید اگر آگاهی‌های ما در مورد روش برخورد با این بیمارها که به ویژه در فصل سرد سال فراگیر تر می‌شود افزایش یابد، با آرامش بیشتری روند درمان را طی خواهیم کرد.

تشخیص قطعی بر عهده پزشک است

غلامرضا شریف زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: در مواردی که شهروندان با علائمی چون بدن درد، تب و سرگیجه رو به رو می‌شوند برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه پزشک بر اساس علائم فرد بیمار، تشخیص آنفلوآنزا و یا کرونا را خواهد داد، افزود: البته مطمئن‌ترین اقدام برای تشخیص، انجام تست کرونا است.

دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری و کنترل کرونای در خراسان جنوبی بیان کرد: همکاران ما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بر رعایت مسائل بهداشتی در مدارس نظارت دارند تا زمینه شیوع فراهم نشود.

شریف زاده افزود: تأکید ما بر این است که شهروندان از خود درمانی بپرهیزند و بر اساس دستورالعمل‌های پزشک روند درمان را پیگیری کنند.

روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ مورد ابتلاء به آنفولانزا شناسایی می‌شود

مجید شایسته معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این زمینه اظهار کرد: روزانه حدود ۱۵ تا ۲۵ مورد ابتلاء به آنفولانزا در خراسان جنوبی شناسایی می‌شود و از این جهت شهروندان بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید جدی ترعمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه طی ایام شیوع آنفولانزا مورد فوتی ناشی از ابتلاء به این ویروس در خراسان جنوبی نداشته‌ایم، ادامه داد: چه برای پیشگیری از آنفولانزا و چه کرونا تأکید می‌کنیم که حتماً رعایت فاصله فیزیکی (بیشتر از یک متر)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به ویژه در مراکز شلوغ و فضاهای بسته رعایت شود.

شایسته افزود: شهروندان همچنین رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، تهیه و استفاده از واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض را مد نظر داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه از تاریخ ۱۵ شهریور امسال تاکنون حدود ۹۰۰ مورد آزمایش انجام شده که حدود ۳۱۰ مورد مثبت آنفلوآنزا بوده است، گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگریم شرایط نگران کننده تری خواهیم داشت.

کد خبر 5617359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha