۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۹:۵۲

برای نهمین روز پیاپی؛

هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است

هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است

اصفهان- شاخص کیفی هوای اصفهان امروز بیست و هشتم آذرماه براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۱۱۰ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز دوشنبه بیست و هشتم آذرماه براساس داده‌های دریافتی ۹ ایستگاه شهرداری در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

جمشید لقایی با اشاره به اینکه شاخص هوا در ایستگاه میرزا طاهر با عدد ۹۴ وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد، افزود: شاخص کیفی هوا در ایستگاه کردآباد با ۱۲۴، فیض و میدان باهنر با ۱۱۳، بلوار کاوه با ۱۱۸، محله ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۱۹، رهنان با ۱۱۰، فرشادی با ۱۰۳ و انقلاب با ۱۱۱ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی اضافه کرد: گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های ریوی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تردد غیر ضرور و فعالیت سنگین و طولانی در فضای باز اجتناب کرده و سایر شهروندان نیز فعالیت‌های خود را در بیرون از منزل کاهش دهند.

هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است
شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش شهرداری اصفهان، ۲۸ آذر

به گزارش مهر، براساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، شاخص هوا در خیابان احمدآباد با ۱۱۳، استانداری با ۱۱۹، پروین با ۱۰۳ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در خیابان رودکی با ۹۰ AQI وضعیت زرد و قابل قبول ثبت شد. همچنان ایستگاه‌های بزرگراه خرازی، جی، باغ غدیر، دانشگاه اصفهان و خواجو قطع است.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی اصفهان درمورد آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز یکشنبه نسبت به تشدید سکون هوا تا پایان هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

هشدار سطح نارنجی زمانی صادر می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی رنگ جهت آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برهمین اساس در اطلاعیه امروز هواشناسی استان آمده است: از بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه تا اوایل روز پنجشنبه یکم دی ماه به سبب تشدید پایداری و سردی هوا در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی استان، سکون نسبی و افزایش و انباشت غلظت آلاینده‌های جوی رخ خواهد داد که سبب کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای عموم شهروندان به ویژه در ساعات اولیه روز می‌شود.

هواشناسی استان در این اطلاعیه توصیه کرده که لازم است تردد خودروها طی این مدت کاهش یابد و با اتخاذ تدابیر مدیریتی فعالیت واحدهای صنعتی کنترل و از افزایش غلظت آلاینده‌ها در حد بسیار ناسالم جلوگیری شود.

همچنین به همه شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان توصیه شده که از تردد غیر ضرور و فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز بپرهیزند.

امروز ایستگاه‌های پایش هوا سجزی با ۱۱۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و مابقی ایستگاه‌ها در شهرهای مجاور اصفهان از جمله منطقه صنعتی مبارکه، شاهین شهر، خمینی‌شهر، زرین‌شهر و منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان نیز قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 5659225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha