۵ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

بهبود بارش‌ها در اصفهان از نیمه دی تا اواسط بهمن ماه

بهبود بارش‌ها در اصفهان از نیمه دی تا اواسط بهمن ماه

اصفهان- معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارش‌ها در این استان به ویژه مناطق جنوبی و مرکز اصفهان طی یک ماه پیش رو از نیمه دی تا اواسط بهمن بهبود خواهد داشت.

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بارندگی در استان اصفهان از ابتدای سال آبی (مهر) تا سوم دی در مقایسه با میانگین بلندمدت برابر است، اظهار داشت: میانگین بارشی بلند مدت این استان ۶۱ میلیمتر بوده که بارش‌های امسال تاکنون با این میزان برابر است و بارش‌های در حد طبیعی را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های امسال استان نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: این در حالی است که بارندگی‌ها شهرستان‌های نیمه شمالی و شرقی استان پاییز امسال ۳۰ درصد از حد معمول کمتر بوده اما مناطق مرکزی، جنوب و غرب استان بارش‌های نرمال (طبیعی) خود را دریافت کردند.

کمبود ۳۰ درصدی بارش در شمال و شرق اصفهان

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان وضعیت بارشی شهر اصفهان را نیز در پی بارش‌های اخیر خوب ارزیابی کرد و گفت: بارندگی‌ها در این شهر نیز با میانگین بلندمدت آن برابر و در حد نرمال است اما شهرهای شمالی و شرقی مانند نطنز، اردستان و ورزنه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمبود بارش دارند.

حاجی بابایی با بیان اینکه این شرایط در مناطق شمالی استان مانند کاشان، اردستان، خوروبیانک و نائین کمابیش در زمستان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: این مناطق انتظار می‌رود ۱۰ تا ۲۰ درصد تا پایان زمستان امسال کمبود بارش داشته باشند اما در مناطق مرکزی، جنوب و غرب استان بارش‌های (نرمال) طبیعی خود را دریافت خواهند کرد.

بارش‌های متمایل به بالای نرمال در انتظار جنوب اصفهان

وی خاطرنشان کرد: بارش‌ها در نیمه جنوبی استان اصفهان در سه ماه پیش رو حتی متمایل به بالای نرمال خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در یک ماه پیش رو و از نیمه دی تا اواسط بهمن ماه بهبود بارش‌ها را در استان به ویژه نیمه جنوبی و مناطق مرکزی اصفهان خواهیم داشت.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون ۴۲۷ میلیمتر بارندگی داشته، ابراز داشت: این منطقه نیز طی سه ماه آینده بارش‌های معمول و نرمال خود را دریافت خواهد کرد اما کمبود بارش‌های گذشته را جبران نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بارش‌های پیش‌رو تا حدی تنش آبی امسال را کاهش خواهد داد، تاکید کرد: کماکان مدیریت مصارف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت ضروری است زیرا با وجود بارش‌های مطلوب همچنان شاهد خشکسالی هیدرولوژی در این منطقه هستیم و این میزان بارش توان جبران کنندگی خشکسالی بلند مدت را ندارد.

سرمای زمستان ادامه دار نیست

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای استان طی یک ماه آینده در حد معمول خواهد بود، افزود: دما در نیمه شمالی استان یک درجه سردتر از حد معمول پیش‌بینی می‌شود اما شرایط سرما در استان نیز طی زمستان امسال مستمر و ادامه دار نیست و کوتاه مدت خواهد بود.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5665436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • GB ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 0
      بارور ساختن ابرها مال چه موقع است؟؟
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      این چند روز که خوزستان، ده برابر اصفهان، بارندگی داشت.