۷ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۳۳

واکنش کرملین به فرمان «پوتین» درباره ممنوعیت فروش نفت به غرب

واکنش کرملین به فرمان «پوتین» درباره ممنوعیت فروش نفت به غرب

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز به فرمان «پوتین» درباره ممنوعیت فروش نفت از سوی مسکو به کشورهای غربی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز چهارشنبه در سخنانی به تشریح اقدام تلافی جویانه رئیس‌ جمهور کشورش در خصوص فرمان ممنوعیت فروش نفت به کشورهای غربی پرداخت.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت که مسکو در حال بررسی واکنش به تعیین سقف قیمت برای نفت و گاز این کشور توسط غرب است.

«دیمیتری پسکوف» در نشستی خبری ادامه داد: روسیه در حال تجزیه و تحلیل وضعیت پس از تعیین سقف قیمت گاز توسط غرب است و هنوز برای صحبت در مورد اقدامات دیگر زود است. رئیس جمهور (ولادیمیر پوتین) قبل از امضای فرمان درباره پاسخ به سقف قیمتی برای نفت روسیه، با اوپک پلاس مشورت نکرد.

وی در ادامه اضافه کرد: اما اگر قرار باشد واکنشی نشان داده شود، تمام قراردادها در این زمینه اعمال می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اقدامی تلافی‌ جویانه علیه تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور از طرف آمریکا و کشورهای اروپایی دیروز سه شنبه فرمانی اجرایی صادر کرد.

بر اساس فرمان رئیس دولت روسیه، عرضه و فروش نفت و فراورده‌ های نفتی روسیه به کشورهایی که در اقدام تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه مشارکت داشته‌اند، ممنوع است.

فرمان پوتین از اول ماه چولای ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد.

کمیسیون اروپا اواسط آذر ماه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند. کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا هستند.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا «این سقف قیمت برای نفت‌های خریداری‌شده بالاتر از سقف قیمت قبل از ۵ دسامبر که در کشتی‌ها بارگیری شده و قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ تخلیه می‌شود، اعمال نمی‌شود.»

تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه در بازارهای جهانی تازه‌ترین اقدام متحدان اوکراین برای کاهش درآمدهای ارزی روسیه است.

کد خبر 5667412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha