۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۹

نماینده دموکرات کنگره آمریکا:

بولسونارو تحریک به شورش را از دفترچه آموزشی ترامپ مشق کرده است

بولسونارو تحریک به شورش را از دفترچه آموزشی ترامپ مشق کرده است

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، یورش حامیان رئیس جمهور سابق برزیل به ساختمان‌های دولتی این کشور را با شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در آمریکا مقایسه و خواستار استرداد او به برزیل شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، حامیان ژائر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل در تلاش برای بازگرداندن او به قدرت، به ساختمان کنگره ملی این کشور یورش برده و شهرهای برزیل را به آشوب کشانده‌اند؛ در این بین، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از دوبت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند تا بولسونارو را از فلوریدا به برزیل مسترد کنند!

حامیان بولسونارو با گذر از موانع امنیتی، از دیوارها بالا رفته و به ساختمان کنگره ملی، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری برزیل واقع در برازیلیا، پایتخت این کشور یورش بردند؛ اتفاقاتی خشونت‌آمیزی که یادآور شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور است.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور راست‌گرای افراطی سابق برزیل پیش از مراسم تحلیف لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور جدید این کشور که اول ژانویه به طور رسمی آغاز به کار کرد، به فلوریدا گریخت.

بولسونارو هم‌اکنون خانه‌ای نزدیک «دیزنی ورلد» در جنوب اورلاندو اجاره کرده و انتظار می‌رود دست کم یک ماه در آمریکا بماند.

در این بین، خواکین کاسترو، نماینده تگزاس از دولت جو بایدن و مقامات محلی خواست تا «آقای بولسونارو خطرناک» را به برزیل مسترد کنند؛ جایی که حامیانش با لباس سبز و زرد، به ساختمان‌های دولتی حمله کرده‌اند.

وی درباره استرداد بولسونارو به برزیل گفت: او باید به برزیل مسترد شود. بولسونارو یک رئیس جمهور مستبد بود. او برای تهییج تروریست‌های داخلی جهت قبضه کردن دولت، اساساً از دفترچه راهنمای دونالد ترامپ استفاده کرده است.

کاسترو که عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز محسوب می‌شود، افزود: او در حال حاضر در فلوریدا است؛ در واقع خیلی نزدیک به دونالد ترامپ سکونت دارد و باید او را به برزیل تحویل داد. در واقع، گزارش شده که او به اتهام فساد تحت تحقیقات بوده و از برزیل به آمریکا گریخته است. او آدم خطرناکی است و آنها باید او را به خانه‌اش یعنی برزیل برگردانند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظورش این است که بولسونارو را در اسرع وقت با هواپیما به برزیل برگردانند، گفت: دقیقاً. آمریکا نباید برای این مستبد، مامن باشد؛ کسی که در برزیل افراد را به تروریسم داخلی تشویق و تحریک می‌کند.

همچنین الکساندریا اوکاسیو کورتز، همقطار دموکرات کاسترو در توییتی از دولت آمریکا خواست تا «از پناه دادن به بولسونارو در فلوریدا دست بردارد.»

وی نوشت: حدود دو سال بعد از آنکه فاشیست‌ها به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند، حالا در خارج از کشور شاهد جنبش‌های فاشیستی برای تکرار همان کار در برزیل هستیم. باید در کنار دولت منتخب و دموکراتیک لولا بایستیم.

بر اساس گزارش‌ها، پلیس برزیل بیش از ۳۰۰ نفر را بازداشت کرده و لولا متعهد شده شورشیان را مجازات کند.

کد خبر 5677444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha