ارزیابی ۲۰ میلیون دلاری سازمان ملل برای جلوگیری از فاجعه نفتی یمن

ارزیابی ۲۰ میلیون دلاری سازمان ملل برای جلوگیری از فاجعه نفتی یمن

سازمان ملل اعلام کرد که برای انتقال نفت نفتکش صافر به ۲۰ میلیون دلار اعتبار مالی لازم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «فرهان حق»، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که سازمان ملل متحد برای تخلیه تمام نفت خام نفت‌کش متروکه و زنگ‌زده صافر در سواحل یمن به ۲۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

فرحان حق درباره تخلیه نفتکش صافر گفت: «مقدار قابل توجهی پول مورد نیاز است. ممکن است ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر باشد. آنچه به ما گفته شده این است که افزایش هزینه برای یک کانتینر بسیار بزرگ خام بیش از ۵۰ درصد هزینه اولیه است. این می‌تواند چیزی در حدود ۲۰ میلیون دلار باشد، اما این رقم تقریبی است.»

حق گفت که سازمان ملل به دنبال تأمین منابع مالی مورد نیاز و انتقال نفت از نفتکش زنگ زده است.

پیشتر «محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از توافق دولت نجات ملی این کشور با سازمان ملل متحد برای تخلیه نفتکش صافر خبر داده بود. نفتکش صافر سواحل یمن را در معرض خطر نشت یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام قرار داده است. همچنین مقامات سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که احتمال خطر نشت نفت از نفتکش متروکه صافر بیش از ۴ برابر نفتی خواهد بود که پیشتر از نفتکش «اکسون والدز» نشست کرده و فاجعه بزرگی را آفرید. نشت نفت اکسون والدز یک فاجعه زیست محیطی بود که در این حادثه، اکسون والدز، یک نفتکش متعلق به شرکت کشتیرانی اکسون، ۱۱ میلیون گالن نفت خام را در ۲۴ مارس ۱۹۸۹ میلادی پس از برخورد به یک صخره در آب‌های منطقه پرنس ویلیام آلاسکا ریخت.

نفتکش صافر نیز بیش از ۶ سال است که در بندر «رأس عیسی» واقع در دریای سرخ لنگر انداخته و از اواخر سال ۲۰۱۴ نیز هیچ‌گونه رسیدگی در رابطه با آن صورت نگرفته است. مسیر این نفتکش توسط ائتلاف متجاوز سعودی بسته شده است. ائتلاف سعودی اجازه رسیدن این نفتکش به بندر الحدیده را نمی‌دهد. همین مسأله موجب شده است تا خطر نشت نفت از آن بیش از پیش افزایش یابد.

تا کنون در چند نوبت توافقاتی برای رسیدگی به این نفتکش توسط یک تیم فنی از سوی سازمان ملل امضا شده است، اما توافق نهایی درباره اقدامات و تدابیر لازم حاصل نشد.

کد خبر 5687014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha