۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۲۹

معاون جهادکشاورزی اردبیل خبر داد؛

تولید بیش از ۱۸ هزار تن دانه روغنی سویا در اردبیل

تولید بیش از ۱۸ هزار تن دانه روغنی سویا در اردبیل

اردبیل-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید بیش از ۱۸ هزار تن دانه روغنی سویا رکورددار تولید این محصول در سال جاری شد.

احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزان کشت سویا در استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با تولید بیش از ۱۸ هزار تن دانه روغنی سویا رکورددار تولید این محصول در سال جاری شد.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید، افزود: در سال جاری نزدیک به ۸ هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان با ۱ هزار و ۵۹۱ بهره بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱ از کل خرید توافقی دانه سویا که حدود ۴۲ هزار تن بوده استان اردبیل با کسب مقام اول تولید در سال ۱۴۰۱ با تولید ۴۵ درصد کل سویای کشوری را به خود اختصاص داده است.

شهریار ادامه داد: از مجموع ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار مقدار ۱۷ هزار و ۹۲۴ تن توسط عوامل کارخانجات روغن کشی به قیمت توافقی هر کیلوگرم دانه سویا بالای ۱۸۰ ریال خریداری و به کارخانجات روغنی کشی در شهرستان‌های رشت، قزوین، کرج، گنبد، و تبریز ارسال شد.

وی تصریح کرد: همچنین مقدار ۴۵۰ تن دانه سویای بذری توسط شرکت‌های خصوصی تولید کننده بذر برای تأمین نیاز بذر سال آینده و مقدار ۴۲۰ تن توسط زارعین به عنوان بذر خود مصرفی نگهداری شده است که امیدواریم کل نیاز بذری استان از این محل تاًمین شود.

بهای تمامی دانه سویای خریداری شده، پرداخت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: بهای محصول خریداری شده حدود ۳ میلیارد و ۳۸۳ ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده بهای تمامی دانه سویای خریداری شده به نرخ توافقی با کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده است.

شهریار ادامه داد: علی رغم مشکلات کم آبی در زمان کاشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد و نمو و در زمان برداشت پیش آمد، عملکرد مزارع در منطقه پارس آباد مغان رضایت بخش بوده است.

وی در خصوص بیمه این زراعت نیز افزود: امسال در مجموع نزدیک ۸۲۷ هکتار از این زراعت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که امیدواریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین تولیدکنندگان روز به روز شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر زراعت‌ها در استان باشیم.

کد خبر 5713654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha