۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۶:۱۹

درخواست خصمانه سنای آمریکا درباره اغتشاشات ایران

درخواست خصمانه سنای آمریکا درباره اغتشاشات ایران

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادعایی مداخله جویانه برخی درخواست های خصمانه علیه ایران را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته‌ای متشکل از سناتورهای آمریکایی در ادعایی مداخله جویانه از سازمان ملل خواسته است تا درباره برخی مسائل داخلی مرتبط با اغتشاشات اخیر در ایران تحقیق کند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به برخی گزارش‌های رسانه‌ای سی ان ان که در آن مدعی بدرفتاری با آشوب گران شده بود، درخواست کرده که سازمان ملل درباره موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران تحقیقات خود را انجام دهد.

سناتورهای آمریکایی با رویکردی خصمانه همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند تا ایران را درباره رفتار خود در جریان تحولات و اغتشاشات چند ماه اخیر پاسخگو کند. در بیانیه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درخواست شده تا تحولات داخلی ایران توسط هیأت حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) مورد بررسی قرار گیرد.

سی ان ان پیشتر در جریان گزارش‌هایی برخی ادعاها را علیه ایران در جریان تحولات داخلی و اغتشاشات چند ماه گذشته منتشر کرده بود و اکنون کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بهانه خود برای درخواست‌های مداخله جویانه در مسائل داخلی ایران را با توجه به ادعاهای سی ان ان مطرح کرده است.

این ادعای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در حالی مطرح شده که ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گزارش شهدای اغتشاشات اخیر را در دو بخش شهدای مدافع امنیت و مردمی اقدامات تروریستی در جریان اغتشاشات ۱۴۰۱ منتشر کرده است و در مقدمه این گزارش که به فارسی و انگلیسی منتشر شده، آمده است:

امنیت، پیش ‎نیاز و زیرساخت لازم برای پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای در ابعاد مختلف به شمار می‌رود؛ استقلال و عدم وابستگی برای کشورهایی که بقای خود را در استثمار دیگر کشورها تعریف کرده‌اند و مداخله در امور داخلی سایر کشورها را حق مسلم خود می‌پندارند همواره گران آمده است؛ به همین دلیل، می‌کوشند با شیوه‌های مختلف ایران را دچار ناامنی و بی ثباتی کنند و در این مسیر، توسل به ترور و تروریسم یکی از حربه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ در طول ۴ دهه گذشته، بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران قربانی ترور شده‌اند.

معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ به دنبال فوت خانم مهسا امینی، فرصت را از هر جهت آماده دیدند تا بر اعتراضات شکل گرفته موج سواری کنند؛ در این میان، همراهی خواسته و یا ناخواسته کسانی که با سناریوی دشمن همراه شدند، باعث شد اعتراضات به سرعت رنگ باخته و در میان اغتشاشات گم شود و هزینه سنگینی بر کشور و مردم تحمیل شود؛ ملت ایران با ارجح دانستن منافع ملی، خیلی زود صف خود را از اغتشاشگران و تجزیه طلبان جدا کردند و از این آزمون هم سربلند بیرون آمدند.

طی مدت سه ماه اغتشاشات اخیر، تعداد قابل توجهی (بیش از ۷ هزار نفر) از جوانان این سرزمین مظلومانه و صرفاً به جرم تأمین امنیت، توسط اغتشاشگران مجروح شدند و تعدادی نیز به شیوه‌های بسیار وحشیانه به شهادت رسیدند. شهادت و مجروحیت نیروهای مجری قانون در حالی صورت گرفت که برابر دستورالعمل‌های صادره و مستندات موجود، آنان هیچ سلاح گرمی حتی برای دفاع از خود در برابر اغتشاشگران و تروریست‌های مسلح حمل نمی‌کردند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5728217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      3 0
      آمریکا خواستار توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران شد/ غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام بوده است.
    • بابائی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      سازمان ملل خیانتکار نقض حقوق بشر در اروپا و آمریکا را نادیده می‌گیرد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      3 0
      هر گونه حضور نظامی آمریکا یا سایر کشورها در یمن اشغالگری موقت است و آنها داوطلبانه یا به اجبار از کشور ما خارج خواهند شد. تحرکات آمریکا در یمن در راستای تجاوز ۸ ساله علیه ملت یمن است و در چارچوب خیانتی جدید از سوی مزدوران برای فروش و یا اجاره دادن سواحل و جزایر یمنی به اشغالگران به شمار می ‌رود.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 0
      حضور نظامی آمریکا در یمن اشغالگری است که هر گونه حضور نظامی آمریکا یا سایر کشورها در یمن اشغالگری به حساب می آید.
    • بابائی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      دخالت و مداخله آمریکا و مزدورانشان در امور داخلی ایران بعد از مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین وغیره متاسفانه 100 برابر هم بیشتر شده است چرا؟
    • بابائی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      واشنگتن از سال 1394 تاکنون در مورد توافق هسته ای، برجام و غیره بیش از 999 هزار بار به ایران و جهان دروغ گفته است.
    • بابائی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 0
      حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیگر نباید با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وگو و همکاری کند/ پس اتحادیه اروپا جنایتکار مانند آمریکا جنایتکار ثابت کرد که به دنبال تحریم کردن ایران بوده است، نه عمل و اجرا برجام
    • بابائی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      آمریکایی ها و تروریست های داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی از سال 2011 تاکنون برای ما یکی هستند.
    • بابائی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      آمریکایی ها و گروهک تروریستی ضد انقلاب و گروهک تروریستی منافقین از سال 1980 تاکنون برای ما یکی هستند/ آمریکایی ها و تروریست های القاعده و سایر گروه های تروریستی از سال 2001 تاکنون برای ما یکی هستند.
    • بابائی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      ما به هیچ وجه نباید به آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان اعتماد کنیم. مشکل برجام هم از سال 1394 تاکنون ثابت شده که دیگر از طریق مذاکرات وین وغیره حل نخواهد شد و حل نمی شود.
    • بابائی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد، همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین است و هم اعتماد دولتمردان و مسئولین به آمریکا جنایتکار بوده است.
    • بابائی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      مذاکره ایران با آمریکا و هم کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارند چون به خاطر که خودشان سلاح هسته ای و انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه در اختیار دارند.
    • بابائی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      اغتشاشات اخیر در سازمان های جاسوسی آمریکا، اروپا و اسرائیل و مزدورانشان طراحی شده بود.
    • بابائی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۹۹۹ هزار تروریست از کشورهای اروپایی و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات و اسرائیل و به رهبری آمریکا از طریق کشور ترکیه وارد سوریه و عراق شده اند و همچنان نیز ادامه دارد. با نظامیان اروپایی به عنوان تروریست برخورد شود
    • بابائی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      چرا ایران از سال 2011 تاکنون با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند
    • بابائی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
    • بابائی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران همان نتیجه حمایت ترکیه جنایتکار از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      آلمان جنایتکار از عملکرد شرم آور گذشته خود در قبال ملت ایران و عراق باید عذرخواهی کند
    • بابائی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      2 0
      درخواست خصمانه سنای آمریکا درباره اغتشاشات ایران، دخالت و مداخله در امور داخلی ایران است. آمریکا جنایتکار از سال 1332 تاکنون در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد پس مذاکره ایران با آمریکا جنایتکار از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است.
    • بابائی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      هشدار آمریکا به ایران درباره غنی سازی آمریکا جنایتکار دیگر حق صلاحیت دخالت و مداخله درباره غنی سازی ایران را ندارد آمریکا جنایتکار در سال 97 با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است.
    • بابائی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      آمریکا جنایتکار باید به داند دیگر عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است پس دیگر هیچ گونه حق صلاحیت دخالت و مداخله برجام و غنی سازی و غیره را ندارد.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      حضور آمریکایی ها در عراق تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه است/ حضور آمریکایی ها در سوریه تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه است/ حضور آمریکایی ها در یمن تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه است.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      هر وقت قرار شد امریکا برای جنایاتش در عراق سوریه ،یمن وبقیه کشورها وهمینطور کشتار سیاه پوستان در ایالات خودش وکشتن زنان در زندانهاش پاسخگو باشه اونوقت ایران هم برای ایجاد امنیت ومقابله با اغتشاشگرانی که مزدور امریکا هستند جوابگو خواهد بود
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می کند دست آمریکا جنایتکار در کار است/ از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می کند دست انگلیس جنایتکار در کار است.