۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

تازه‌ترین تحولات سودان؛

تبادل اتهام بین «عبدالفتاح البرهان» و «حمیدتی» درباره نقض آتش‌بس

تبادل اتهام بین «عبدالفتاح البرهان» و «حمیدتی» درباره نقض آتش‌بس

رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس و حمله به هیئت‌های نمایندگی خارجی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شورای حاکمیتی و همچنین گروه موسوم به نیروهای واکنش سریع سودان به نقش آتش‌بس اعلام شده در این کشور تنها چند ساعت پس از اجرای آن واکنش نشان دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) اعلام کردند که نیروهای ارتش صبح امروز پنج شنبه آنها را در غرب منطقه «ام درمان» خارطوم هدف حمله قرار داده‌اند.

این نیروها همچنین مدعی شدند که دو بالگرد ارتش سودان را در جریان مقابله با این حمله سرنگون کرده‌اند.

نیروهای واکنش سریع همچنین تأکید کردند از زمان اعلام آتش‌بس تا کنون به آن پایبند بوده‌اند.

حمیدتی فرمانده این نیروها در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که نیروهایش آماده اجرای آتش‌بس هستند، ولی عبدالفتاح البرهان به آن پایبند نیست. امیدواریم البرهان را دستگیر و او را به دست عدالت بسپاریم، چرا که او مسئول رعب افکنی بین شهروندان سودانی، مهمانان و هیئت‌های دیپلماتیک خارجی است.

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: پیش‌گوئی غربی‌ها درباره حضور احتمالی نیروهای واگنر روسیه در سودان برای حمایت از نیروهای واکنش سریع صحت ندارد.

وی تصریح کرد: با اصل ادغام نیروهای واکنش سریع در نیروهای مسلح سودان هیچ مخالفتی نداریم. ما آمدگی کامل داریم و عرصه نبرد همه چیز را روشن خواهد کرد.

این اظهارات حمیدتی در حالی است که عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان نیز در گفتگو با همین روزنامه تأکید کرد: حمیدتی برای به دست گرفتن قدرت و سیطره بر حکومت تلاش می‌کند.

وی افزود: نیروهای واکنش سریع دو کارمند برنامه جهانی غذا را کشتند و به کاروان وابسته به سفارت آمریکا حمله کردند. این نیروها مسئول غارت گسترده در خارطوم و منطقه دارفور هستند و بخش بزرگی از آنها از کنترل خارج شده‌اند.

البرهان تصریح کرد: به محض شکست حمیدتی می‌توانیم روند انتقال دموکراتیک قدرت در سودان را از سر بگیریم.

فرمانده ارتش سودان تأکید کرد که فرودگاه خارطوم تا کنون به کنترل کامل هیچیک از طرف‌های درگیری درنیامده است.

کد خبر 5759960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha