۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

البرز رتبه سوم حفاظت و مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی درکشور را کسب کرد

البرز رتبه سوم حفاظت و مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی درکشور را کسب کرد

کرج- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: این استان موفق به کسب رتبه سوم در حوزه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی‌فرهنگی در بین ۳۱ استان کشور شد.

رحیم خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان البرز موفق به کسب رتبه سوم در حوزه حفاظت و مرمت اشیاء‌تاریخی‌فرهنگی در بین ۳۱ استان کشور شد.

وی بیان کرد: طبق شاخص‌های اختصاصی وزارت متبوع برش استانی البرز در زمینه حفاظت و مرمت اشیا تاریخی در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ قلم شیء بود که به طور کامل محقق شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه این استان دارای محوطه‌ها و آثار تاریخی با قدمت حدود ۹ هزار ساله است، گفت: در کاوش‌های صورت گرفته در این مناطق اشیا مختلف از جمله انواع سفالینه‌ها، مصنوعات فلزی و سنگی به دست آمده که می‌توانند زینت‌بخش موزه‌ها و نشان‌دهنده غنای تاریخی منطقه باشند.

وی نگهداری اصولی از این آثار را مستلزم داشتن شرایط مطلوب محیطی و همچنین حفاظت و مرمت آن‌ها عنوان کرد و گفت: کارشناسان این اداره کل موفق شدند در سال ۱۴۰۱، یکصد قلم شیء تاریخی‌فرهنگی از ادوار پیش از تاریخ تا معاصر استان را مرمت و حفاظت کنند. این آثار شامل انواع ظروف سفالی، پی سوز، جام سفالی، ظروف منقوش، عطر دان شیشه‌ای و آثار سنگی است.

خاکی متذکر شد: با توجه به وجود آثار ارزشمند تاریخی چند هزار ساله مکشوفه از محوطه‌های تاریخی البرز در صدد راه اندازی موزه باستان شناسی استان هستیم.

کد خبر 5814306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha