۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸

هاکان دمیر:

فقط برای جام جهانی سرمربی ایران نشدم/ حدادی در حال ریکاوری است

فقط برای جام جهانی سرمربی ایران نشدم/ حدادی در حال ریکاوری است

سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه هدفش صعود با ایران از مرحله گروهی جام جهانی است، گفت: با تمرینات اختصاصی سعی داریم حامد حدادی را به آمادگی برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، «هاکان دمیر» که اوخر اردیبهشت ماه به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال منصوب شد، امروز و به فاصله دو هفته پس از آغاز همکاری رسمی با فدراسیون ایران، نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد تا در رابطه با برنامه‌های کلی اش برای تیم ملی ایران و به ویژه روند آماده سازی موردنظر جهت حضور در جام جهانی ۲۰۲۳ پاسخگوی نمایندگان رسانه‌ها باشد.

وی در آغاز این نشست خبری که در محل هتل المپیک برگزار شد، گفت: خیلی خوشحالم از توجهی که بسکتبال وجود دارد. امروز در ترکیه روز عرفه است و عید را به همه تبریک می گویم. یک ماه است در بسکتبال ایران هستم و حالا می‌توانم سئوالات شما را پاسخ دهم.

دمیر در پاسخ به پرسشی در مورد شناختش از بسکتبال ایران گفت: می‌دانستم بسکتبال ایران در آسیا جایگاه بالایی دارد. تصویری که در ذهنم بود این طور بود که جایگاه بسکتبال صربستان در اروپا را ایران در آسیا دارد با فرهنگ بسکتبالی خودش.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد بازی‌های آسیایی هانگژو و عملکردی که این تیم می‌تواند داشته باشد، یادآور شد: در مدت کوتاه باید تیمی جنگنده داشته باشیم و در دراز مدت به دنبال تشکیل تیمی برای آینده هستیم. البته منظورم این نیست که به زمان زیادی نیاز است.

وی افزود: می‌خواهیم تیمی داشته باشیم که بازیکنانش تا لحظه آخر بجنگد. از جام جهانی شروع می‌کنیم و بازیکنان جوان را برای این منظور به خدمت می‌گیریم.

«با توجه به جایگاه بسکتبال ایران با چه هدف و برنامه‌ای هدایت تیم ایران را برای جام جهانی بر عهده گرفتید؟» سرمربی بسکتبال ایران در پاسخ به این سئوال گفت: قبل از همه چیز برایم مهم بود که سرمربی تیمی سوم که در جام جهانی است، ٣٢ تیم در این مسابقات هستند در حالی که ترکیه نتوانست به جام جهانی صعود کند.

هاکان دمیر در خصوص شرایط قراردادی اش با ایران تصریح کرد: قراردادم یک ساله است اما اگر همه موفق باشیم می‌خواهم در بلند مدت با ایران همکاری کنم. اگر تیمم در جام جهانی چهره‌ای خوب از خود نمایش دهد و بازیکنان جوان خوب باشند، تیم ایران در سال‌های آینده عملکرد خوبی خواهد داشت.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این پرسش که بعد از یک ماه همچنان بسکتبال ایران را با صربستان مقایسه می‌کنید، گفت: الان می‌توانم نظر بهتری داشته باشم، من در ترکیه مربی بودم و صربستان را پیگیری می‌کنم. مسئله مهم تربیت و پرورش بازیکن است. در بعضی از پست‌ها بازیکن جوان و باتجربه داریم اما در بعضی از پست‌ها نه. در سن ١٨ تا ٢٢ سال بازیکنان خوبی داریم. از مربیان این بازیکنان بابت تربیتشان تشکر می‌کنم. بازیکنان جدیدی خواهند آمد. من به عنوان سرمربی تیم ملی می‌خواهیم از پتانسیل‌های جوان استفاده کنم، بنابراین با قدرت به کارمان ادامه می‌دهیم.

دمیر در مورد مشکلات دفاعی بسکتبال ایران تاکید کرد: در ترکیه به عنوان مربی‌ای شناخته می‌شوم که روی دفاع متمرکز است و فکر می‌کنم این ویژگی باعث انتخاب من از سوی فدراسیون ایران شد. برای دور کردن عادت‌های بد کمی زودتر از دیگر تیم‌ها تمرینات را شروع کردیم، در دو، سه ماه می‌خواهیم نتیجه بگیریم اما نمی دانم چقدر به نتیجه می رسیم. فقط امیدوارم وقتی وارد زمین می‌شویم این تغییرات حس شود.

وی در مورد مشکلات داوری که معمولاً بازیکنان ایرانی در میادین با آن مواجه می‌شوند، گفت: نمی دانم در بازی‌های آسیایی با چه مدل داوری روبرو می‌شویم. فقط امیدواریم هیجان بسکتبال ما را ببینند و برای ما احترام قائل شوند.

«اشاره داشتید که حضور در جام جهانی یکی از ملاک‌های حضور در بسکتبال ایران بود در حالی که اگر نتیجه نگیرید برای خود شما بد می‌شود، چطور این ریسک را پذیرفتید؟» دمیر در پاسخ به این پرسش گفت: فقط برای اینکه مربی ایران در جام جهانی باشم اینجا نیستم وگرنه در قراردادم به این اشاره می‌شد. فدراسیون هم صرفاً مربی برای جام جهانی نمی‌خواست. در قراردادم جام جهانی، بازی‌های آسیایی و دو پنجره انتخابی ذکر شده است.

وی ادامه داد: در مورد ریسک اما باید بگویم مربیگری با ریسک همراه است. کسب سهمیه المپیک هم افتخار بزرگی است اما مشخص نیست چه نتیجه‌ای در این زمینه بگیریم. سه مسئله مهم را در نظر داریم، اول موفقیت در جام جهانی است، دوم اینکه راهی المپیک شویم و سوم هم هدایت نتیجه بخش جوانان در تیم. برای این سه هدف تلاش می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: الان به این فکر نمی‌کنم که در جام جهانی یا بازی‌های آسیایی چندم می‌شویم. الان به فکر جلسه تمرینی عصر و اهدافمان در این جلسه فکر می‌کنیم، اما رویاهایی داریم، اول اینکه در جام جهانی جزو دو تیم برتر گروه شویم و صعود کنیم، در بازی‌های آسیایی فینالیست شویم و سهمیه المپیک هم بگیریم.

وی در مورد وضعیت حامد حدادی و جایگاهش در تیم ملی گفت: دنیا حامد حدادی را می‌شناسد و برای من قابل احترام است. او خدمت زیادی به تیم ملی داشته است. سن حدادی بالا رفته اما هیجان بازی را در او میبینم. حامد پنج ماه پیش مصدوم شد و الان در حال ریکاوری او هستیم. در این مدت با تمرینات اختصاصی سعی داشتیم او را برسانیم. کارها را دنبال می‌کنیم تا جایی که خودش بتواند و ما را هم متقاعد کند.

دمیر در خصوص نحوه انتخاب بازیکنان برای حضور در اردوی تیم ملی بسکتبال توضیح داد یادآور شد: در تمام دنیا اینگونه است که کمک مربی لیگ را در نظر دارد. در تیم ما علی آرزومندی به عنوان سرمربی کاله، کمک مربی است. با حضور او تمام بازیکنان در لیگ را زیر نظر داشتیم. بر این اساس انتخاب بازیکنان صورت گرفت. قبل از دعوت از بازیکنان البته در نشستی با حضور مسئولان فدراسیون و مربیان بررسی انجام و سپس دعوت‌ها انجام می‌شود. این فقط مختص ایران نیست و در تمام دنیا اینگونه است.

سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سئوال که «مشکل اصلی شما با بسکتبال ایران چیست؟» خاطرنشان کرد: موضوع، داشتن یک مشکل واحد نیست. این سئوال را اینگونه باید تغییر داد که اگر بخواهیم بسکتبال را به عنوان دومین یا حتی اولین رشته تیمی در جهان مطرح کنیم، با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟ باید محیطی ایجاد شود که امثال حدادی بتوانند تجربه خود را منتقل کنند، تیم‌های پایه و باشگاهی را قوی کنیم، باید اسپانسرهای قوی جذب کرد، باید سالن‌های جدید ایجاد کرد و با نتایج در تیم ملی، همه را به طرف بسکتبال بکشانیم.

دمیر در پایان گفت: از حضور شما در این نشست تشکر می‌کنیم، می‌خواهم بدانید که هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم تا در مسابقات، بازی‌های خوبی داشته باشیم. درهای اردو به روی رسانه‌ها باز است. کافی است هیجان بسکتبال را با هم پیش ببریم.

کد خبر 5821359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha