۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مطرح کرد؛

لزوم تجدیدنظر جامعه جهانی در تعهدات منع به کارگیری سلاح شیمیایی

لزوم تجدیدنظر جامعه جهانی در تعهدات منع به کارگیری سلاح شیمیایی

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: جامعه جهانی باید در تعهدات خود درباره پایبندی به هنجار جهانی منع به کارگیری سلاح‌های نفرت انگیز تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فرناندو آریاس» مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مناسبت فرارسیدن سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت پیامی منتشر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

آقایان و خانم‌ها؛

امروز ما در این جا گردهم آمده‌ایم تا یاد و خاطره‌ی رخدادی غمبار و فاجعه بار را گرامی بداریم، واقعه‌ای که می باید آن را تذکاری ناگوار و سترگ از آثار دهشت بار جنگ بر زندگی مردمان بیگناه قلمداد کرد. این واقعه‌ی دردناک که آن را با اندوه تمام به یاد می‌آوریم همان حملات شیمیایی علیه مردمان سردشت در تاریخ بیست و هشتم ژوئن هزار و نهصد و هشتاد و هفت است.

در آن روز، مردان زنان و کودکان بیگناه قربانی تهاجم هولناک گازهای شیمیایی مرگباری شدند که جانها را ستاند، بی تردید طنین درد، رنج و اندوه نجات یافتگان و همه ی آنانی که از این حملات آسیب دیده و آثار گرانبار آن را به دوش می کشند همواره با ما خواهد بود در اینجا اجازه می‌خواهم تا یاد و خاطره‌ی قربانیان این واقعه را گرامی داشته و با کمال احترام اعزاز و تکریم خود را نثار یاد و خاطره‌ی آنها نمایم.

همچنین در همین جا فرصت را مغتنم شمرده و خواستار آنم تا بار دیگر جامعه جهانی نیز تعهدات خود را در پایبندی به هنجار جهانی منع به کارگیری این دسته از سلاح‌های نفرت انگیز تجدید نماید.

برخلاف سال ۱۹۸۷، جهان اکنون از نظام جامعی از منع علیه این دسته از سلاح‌های نفرت انگیز بهره مند است که در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تعبیه شده است.

این کنوانسیون معاهده بین‌المللی الزام آور بی نظیری است که اهداف اصلی آن از میان بردن کامل هرگونه امکان و احتمال به کارگیری سلاح‌های شیمیایی است.

در اینجا در کنار ابراز دوباره احترام خود به قربانیان حملات شیمیایی عمیقاً بر این باورم که با اتکای به کار جمعی می‌توان به تقویت این کنوانسیون کمک کرد.

در سال ۲۰۲۳ سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و دول عضو آن در این مسیر با جدیت گام برداشته است. در ماه می این سازمان، مرکز جدید خود مرکز شیمی و فناوری را افتتاح کرده است. این مرکز که در نوع خود می‌توان آن را بنایی فوق العاده در نظر آورد بی تردید در آینده به طور چشمگیری، سازوکارهای اجرایی و ظرفیت سازی سازمان را تقویت خواهد کرد و این اطمینان خاطر را پدید خواهد آورد که سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی کماکان در سال‌های پیش رو نیز توانمندی خود را در زمینه پاسخ به تهدیدات سلاح‌های شیمیایی آینده حفظ خواهد کرد.

همچنین در ماه می سازمان پنجمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون را برگزار نمود کار مشترک دول عضو سازمان حین و قبل از کنفرانس راهنمای راهبردی ای را برای تقویت اجرای کنوانسیون فراهم آورد در ادامه سال جاری انهدام کلیه ذخایر اظهار شده سلاح‌های شیمایی رقم خواهد خورد پایان این فرایند رخدادی تاریخی برای خلع سلاح خواهد بود و این دستاورد بزرگی برای سازمان و جامعه‌ی جهانی خواهد بود.

در این نقطه‌ی عطف تاریخی، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به افزایش تمرکز خود برای جلوگیری از ظهور مجدد این سلاح‌ها ادامه خواهد داد.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی در تعدادی از کشورها در دهه‌های گذشته بیانگر این است که پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ی ریشه کن کردن سلاح‌های شیمیایی داشته‌ایم به آسانی قابل بازگشت خواهند بود، حمله شیمیایی به سردشت می‌بایست همواره به مثابه هشداری یاد آورنده باشد که ما می‌بایست هیچ گونه سازشی در برابر نقض کنوانسیون یا هر اقدامی که کاربرد سلاح شیمیایی عادی جلوه دهد نداشته باشیم.

امیدواریم که این واقعه تعهد ما را نسبت جهانی ایمن و عادلانه تر مستحکم کند جهانی که در آن دیگر جنایت‌هایی مثل آنچه برای مردمان سردشت رخ‌داد، واقعه‌ای متعلق به گذشته باشد.

کد خبر 5822328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha