۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸

حاشیه‌نگاری مهر از پنجمین روز «مبارک»؛

ارمنستانی‌های صمیمی در تئاتر شهر/ مخاطبان استقبال کردند

ارمنستانی‌های صمیمی در تئاتر شهر/ مخاطبان استقبال کردند

پنجمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک سپری شد و آثار این روز نیز با استقبال مخاطبان همراه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به نیمه راه برگزاری خود رسید. در پنجمین روز این جشنواره هم همچون روزهای قبل برگزاری جشنواره، استقبال از نمایش‌های فضای باز جشنواره که در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شدند قابل توجه بود.

اجرای این آثار و حضور علاقه‌مندان و اقشار مختلف مردم در فضای باز مجموعه تئاتر شهر طی روزهای اخیر، فضای پیرامون این مجموعه تئاتری را که بیش‌تر اوقات تحت تأثیر حضور دستفروشان و همچنین افراد غیر فرهنگی است، رنگ و بویی فرهنگی و هنری داده است.

«دریاچه قو»؛ ساده و صمیمی

نمایش «دریاچه قو» از کشور ارمنستان که در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور پیدا کرده است، روز دوشنبه ۱۲ تیر در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش که به نوعی برگرفته از «دریاچه قو» اثر چایکوفسکی آهنگساز روسی است که یکی از معروف‌ترین باله‌های جهان است.

شاهزاده زیگفرید در سنی است که باید همسری انتخاب کند. وی به همراه دوستش در پیاده‌روی خود به سمت دریاچه با قویی زیبا مواجه می‌شود و قصد شکار آن را دارد اما با بیرون آمدن ماه قو تبدیل به ملکه‌ای زیبا به نام اودت می‌شود.

اودت به شاهزاده می‌گوید که جادوگری شیطانی او را تبدیل به قو کرده و تنها در شب می‌تواند به شکل انسانی خود باشد. اودت راه باطل شدن طلسم جادوگر را عشق مردی پاک و عاشق واقعی ذکر می‌کند.

شاهزاده دلباخته اودت می‌شود و در نهایت به جنگ جادوگر رفته و طلسم را باطل و در نهایت با اودت ازدواج می‌کند.

سامسون موسسیان نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «دریاچه قو» با استفاده از تکنیک «عروسک نخی» این اثر نمایشی را اجرا کرد.

داستان عاشقانه و در عین حال ساده و در مدت زمانی ۴۵ دقیقه‌ای باعث شد تا اجرای «دریاچه قو» ارتباطی صمیمانه با مخاطبان حاضر در سالن برقرار کند و مخاطبان از تماشای این اثر رضایت داشته باشند.

البته با وجود تجربه‌های حدوداً ۲ دهه اخیر تئاتر عروسکی ایران به ویژه در زمینه اپراهای عروسکی و با کارگردانی بهروز غریب‌پور، نمایش «دریاچه قو» به لحاظ ساخت عروسک، عروسک‌گردانی و فضاسازی حرف زیادی برای گفتن نداشت.

«شوآف» و مشکل تعریف قصه

نمایش «شوآف» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از جمله آثاری بود که روز گذشته در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. به گفته کارگردان، ایده این اثر نمایشی در خواب به سراغ وی آمده است و ماجرای علاقه افراد به مورد توجه واقع شدن و شوآف در زندگی را روایت می‌کند.

شخصیت اصلی این میکروتئاتر عروسکی نخی بود و بقیه شخصیت‌ها به شیوه عروسک کاغذی طراحی شده بودند اما نکته قابل توجه در اجرای این اثر نمایشی این بود که علی رغم تلاش کارگردان و عروسک گردانان نمایش در ایده‌پردازی و طراحی شخصیت‌های مختلف، نمایش نتوانست از پس تعریف درست قصه‌اش بربیاید و میکرو بودن عروسک‌ها و دور بودنشان از صحنه باعث فاصله گرفتن تماشاگران از اجرا شده بود به شکلی که تنها در موقعی که برخی تصاویر روی ویدئو پروجکشن نمایش داده می‌شد می‌توانستند کمی از داستان سردربیاورند.

مدیرکل هنرهای نمایشی تماشاگر آثار پنجمین روز

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در پنجمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک تماشاگر چند اثر به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر از جمله «دریاچه قو» و «شوآف» نشست.

کد خبر 5827201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha