۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۶

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان:

ثبت جهانی «هگمتانه» اصالت همدان را به رخ جهانیان می‌کشد

ثبت جهانی «هگمتانه» اصالت همدان را به رخ جهانیان می‌کشد

همدان-مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان گفت: ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» اصالت این کهن‌شهر را به رخ جهانیان می‌کشد.  

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن جانجان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ثبت جهانی هگمتانه اظهار کرد: از مهم‌ترین مزایای ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی به رخ کشیدن ریشه و اصالت آن کشور است.

وی افزود: همچنین پیامدهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از مهم‌ترین مزایای این اتفاق بزرگ است.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان با بیان اینکه ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» باعث معرفی و شناسایی هرچه بهتر این استان تاریخی به سراسر جهان خواهد شد و قطعاً در توسعه گردشگری استان نقش به‌سزایی ایفا خواهد کرد، گفت: این اتفاق مهم با پیگیری مدیران و همراهی مردم اتفاق خواهد افتاد و قطعاً اطلاع‌رسانی دقیق، درست و به‌هنگام از روند پرونده باعث خواهد شد تا همه مردم دلسوزان میراث‌فرهنگی در جریان اتفاقات رخ داده قرار گرفته و به اقناع‌سازی افکار عمومی کمک می‌کند.

جانجان خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای ثبت جهانی، صیانت بافت تاریخی و داشته‌های فرهنگی است، همچنین توسعه و حفظ ارزش‌های گذشتگان که هنوز هم در کهن‌شهر همدان رگه‌هایی از آن به چشم می‌خورد از برکات ثبت جهانی محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، داشته‌های فرهنگی مانند زبان، خوراک، پوشاک و… با ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو، ماندگار می‌شوند و آیندگان می‌توانند یادگاری‌های نیاکان خود را به خوبی بشناسند.

به گفته مدیر بنیاد ایران‌شناسی استان همدان آثار با جهانی شدن در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرند و حفاظت و صیانت از آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

کد خبر 5860788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha