۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

ضعف زنجیره تولید در قطب پرورش ماهی کشور / راه توسعه از آب می گذرد

ضعف زنجیره تولید در قطب پرورش ماهی کشور / راه توسعه از آب می گذرد

یاسوج_ کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت تولیدی ۲۲ هزار تن یکی از قطب های تولید و پرورش ماهیان سرد آبی کشور محسوب می شود اما تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آب‌های جاری در پیوندی چند سویه به هم رسیده تا با طی مسیرهای مختلف در چتر سرزمینی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی برای تولید، اشتغال و توسعه شوند.

در همجواری این توپوگرافی، آب مسیر توسعه را نشان می‌دهد و زیرساخت‌ها مزیت‌ها به فعلیت می‌رساند.

هرچند زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد به نسبت مزیت‌هایش هزار راه نرفته دارد، اما تاکنون اقداماتی در بکارگیری این ظرفیت‌ها شکل گرفته است.

تولید ماهیان سرد آبی در همجواری کوه‌ها و رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد از «گردو کنگک تا ده شیخ، از سی سخت تا گنجگان» و سایر مناطق استان شکل گرفته است.

خروج گردش مالی شیلات از استان

شیلات استان یک بخش مهم از زنجیره تولید بوده که ضعف زنجیره ارزش شیلات سبب شده بخش زیادی از گردش مالی آن از استان خارج شود.

ضعف زنجیره تولید در قطب تولید ماهی کشور / راه توسعه از آب می گذرد

آسیبی که از یک چرخه ۳ هزار میلیارد تومانی به دلیل ناقص بودن زنجیره تنها ۳٠٠ میلیارد تومان آن به استان می‌رسد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۲۷٠ مزرعه پرورش ماهی در استان خبر داد.

اسحاق رستمی افزود: ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تحقق تولید مطلوب سبب شده استان رتبه سوم در تولید ماهیان سرد آبی کشور را کسب کند.

وی ابراز داشت: زنجیره تولید ماهی در این استان تکمیل نیست و این موضوع سبب شده که سالانه مبلغ بالایی از این استان خارج شود.

تولید ۲۲ هزار تن ماهی

رستمی تصریح کرد: سالیانه ۲۲ هزار تن ماهی در این استان تولید و از این میزان ۵ هزار تن به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان بر تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان تاکید کرد و ابراز داشت: نبود پایانه صادراتی سبب می‌شود تا محصولات استان با بسته بندی و برند سایر استان‌ها صادر شود.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه زنجیره ارزش شیلات ناقص بوده، عنوان کرد: ۹۰ درصد چرخش مالی این صنعت پر ظرفیت فارغ از تحقق هیچ سودی از استان خارج می‌شود.

وی ابراز داشت: ظرفیت گردش مالی شیلات کهگیلویه و بویراحمد سه هزار میلیارد تومان است که به دلیل ناقص بودن زنجیره ارزش مالی، ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن بدون هیچ خروجی از استان خارج می‌شود.

رستمی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد این مبلغ هزینه خوراک و تقریباً ۱۰ درصد هم هزینه بچه ماهی و تخم چشم‌زده می‌شود، اظهار داشت: مجوز احداث ۸ کارخانه خوراک آبزیان در استان صادر شد.

وی افزود: هیچ کارخانه خوراکی تاکنون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی را ضرورت دانست و عنوان کرد: طی سفر رئیس جمهوری احداث دو کارخانه خوراک ماهی هدفگذاری شد.

مشکلات بزرگ‌ترین مرکز اصلاح نژاد ماهی

رستمی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مرکز اصلاح نژاد ماهی استان، گفت: مرکز اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشت روم زمانی تنها مرکز کشور در تولید بچه ماهی و تخم چشم‌زده بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۳۰ درصد نیاز کشور یعنی تولید ۳۰ میلیون قطعه تخم چشم‌زده و بچه ماهی توسط این مرکز بوده و در حال حاضر تولید آن به ۱ میلیون و. ۵٠٠ هزار قطعه رسیده است.

ضعف زنجیره تولید در قطب تولید ماهی کشور / راه توسعه از آب می گذرد

رستمی بازگشت به چرخه کامل این مرکز را مستلزم تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دانست و بیان کرد: در حالی که ۱۰۰ درصد تخم چشم‌زده مزارع ماهی وارداتی است و از کشورهای اسپانیا و فرانسه وارد استان می‌شود، احیای این مرکز بخش زیادی از مشکلات استان را حل می‌کند.

واردات بی رویه است

وی افزود: در حال حاضر ۵ مرکز تکثیر بچه ماهی در سطح استان داریم که به دلیل واردات بی‌رویه تخم چشم‌زده غیرفعال هستند.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری صبح یکشنبه در بازدید از مرکز تحقیقات ژنتیکی ماهیان سرد آبی استان گفت: استان توانسته ۲۲ هزار تن ظرفیت تولید ماهیان قزل‌آلا را عملیاتی کند.

هدفگذاری گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی

احسان عسکری افزود: با برنامه ریزی انجام شده سقف ۳۰ هزار تن پرورش ماهیان سرد آبی در استان محقق خواهد شد.

عسکری تصریح کرد: در حال حاضر و با تکیه بر تولید فعلی، گردش مالی پرورش ماهیان سرد آبی در استان ۳ هزار و ۳٠٠ میلیارد تومان است.

وی افزود: برنامه داریم این ظرفیت تولیدی به ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

عسکری یکی از این برنامه‌های توسعه ملی را فعال کردن زنجیره ارزش و تکمیل حلقه‌های ناقص زنجیره تولید دانست و گفت: ماهیان سرد آبی یکی از حلقه‌های این زنجیره در استان است.

وی از مرکز تحقیقات ژنتیکی و اصلاح نژاد ماهیان سرد آبی استان به عنوان معدود مراکز در کشور نام برد و گفت: تحقق حلقه‌های اولیه، ثانویه و نهایی ماهیان سرد آبی خروجی مطلوبی را رقم می‌زند و باید منابع به سمت این مرکز سوق داده شود.

ضعف زنجیره تولید در قطب تولید ماهی کشور / راه توسعه از آب می گذرد

عسکری گفت: با تحقق زنجیره کامل تولید یکی از مهمترین محورهای توسعه استان بخش ماهیان سرد آبی خواهد شد.

راه توسعه کهگیلویه و بویراحمد از دل آب‌های سرد و خروشان بشار و خرسان می‌گذرد و تولید ماهیان سرد آبی می‌تواند بخش زیادی از اقتصاد استان را برای تحقق اشتغال و درآمد زایی همراهی کند که در این میان رفع مشکلات زنجیره ارزش و تولید ضروری است.

کد خبر 5865889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha