۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۸:۵۰

لطفی مطرح کرد؛

مد و سبک پوشش یک فناوری نرم و با نوآوری مرتبط است

مد و سبک پوشش یک فناوری نرم و با نوآوری مرتبط است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: زمانی که درباره مقوله مد و سبک پوشش و فشن صحبت می‌کنیم، منظور یک فناوری نرم است و این فناوری نرم با حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین مرتبط می‌شود.

سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به استفاده از فناوری‌های نرم در حوزه پوشاک گفت: زمانی که از مقوله مد و سبک پوشش و فشن صحبت می‌کنیم، منظور یک فناوری نرم است و این فناوری نرم حتماً با حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین مرتبط می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد این حوزه شده است و با روزآمدسازی یک سری از دستورالعمل‌هایی همچون دستورالعمل‌های حوزه دانش بنیان یا خانه‌های خلاق مد و لباس و با کمک نهادهای بین دستگاهی همچون کارگروه ساماندهی مد و لباس، این حوزه را پوشش می‌دهند و به این نوآوری‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: نمایشگاه مد و پوشاک خلاق که چند روز پیش در نمایشگاه بین‌المللی تهران با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس انجام شد، در ابتدا با هدف شناسایی فعالان این حوزه که بود که مبتنی بر پلتفرم‌ها و سامانه‌های هوشمند، فعالیت کسب و کار خود را انجام می‌دهند. همچنین مخاطبان این حوزه نمایشگاه آمدند و از نزدیک در جریان این نوآوری‌های سخت و نرم قرار گرفتند. این نمایشگاه که نخستین دوره‌اش بود، انشالله بتوانیم در دوره‌های بعدی این نمایشگاه گام‌های بلندتر، هدفمندتر و با مخاطبان بیشتری برگزار کنیم تا جایی که یک سالن کفاف ندهد و برای سالن‌های بیشتری درخواست داشته باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: در جهان امروز، پلتفرم‌ها حکمران هستند و همین پلتفرم‌ها می‌توانند در حوزه پوشاک اتفاقات مثبتی را رقم بزنند؛ به این معنا که قیمت‌های نهایی کاهش یابد و شاهد افزایش سرعت در تسهیل گری این حوزه باشیم. این موضوع مبنی بر اینکه مبتنی بر دانش نیروی انسانی ماست، حوزه پوشاک می‌تواند توسعه مضاعفی داشته باشد و به نوعی دانش نوین و نوآوری‌ها به زنجیره پوشاک از ابتدا که حوزه نخ را شامل می‌شود، تا انتهای این زنجیره که همان تولید و توزیع است، کمک بسیاری می‌کند.

لطفی گفت: استفاده از نوآوری در زنجیره پوشاک سبب می‌شود تا اثرگذاری اش را در اشتغال بیشتر و ایجاد ارتباط میان حلقه‌های مختلف این زنجیره مشاهده کنیم. یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه خلأ ارتباط میان حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش پوشاک است و نتیجه این مشکل را در قیمت تمام شده شاهد هستیم. یکی از راه‌های دسترسی به پوشاک ارزان، استفاده از حوزه نوآوری است. شاید قدری این ظرفیت مغفول مانده و مورد توجه قرار نگرفته باشد. امیدواریم در این حوزه بتوانیم اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به حمایت از ظرفیت‌های دانش و فناوری در حوزه پوشاک گفت: یکی از حمایت‌های ما می‌تواند صدور مجوزهای خانه خلاق باشد. البته مراکز دانش بنیان هم شامل معافیت‌ها و تخفیف‌هایی می‌شود. همه این ظرفیت‌ها می‌تواند تقویت شود تا در نهایت بتوانیم در عرصه‌های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم. در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حمایت‌های مالی خواهیم داشت اما مهم‌تر از حمایت‌های مالی، حمایت‌های زیرساختی و قانونی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نگاه تخصصی نسبت به این موضوع دارد.

کد خبر 5916273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha