۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان:

آمار سرطان در اصفهان بیش از میانگین کشوری است

آمار سرطان در اصفهان بیش از میانگین کشوری است

اصفهان - دبیر انجمن سرطان استان اصفهان گفت: میزان ابتلا به سرطان در اصفهان بیش از میانگین کشوری است و شاهد ابتلا به سرطان سینه در بین مردان نیز هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پوریا عادلی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها است، اظهار داشت: میزان شیوع سرطان مربوط به کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه آمار بیماری سرطان طی سال‌های مختلف تغییر زیادی پیدا می‌کند، افزود: در این بین استان اصفهان از نظر شیوع سرطان آمار بالایی دارد و با توجه به صنعتی بودن سبک زندگی این بیماری تشدید می‌شود.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با اشاره به اینکه میانگین سن سرطان در دنیا ۴۵ سال است اما در ایران شاهد سن پایین‌تر از سن ۴۵ سال هستیم، افزود: آمار سرطان در اصفهان مانند ترکیه است.

عادلی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در اصفهان افتاده این است که شاهد مراجعه بانوان با سایز توده‌های کوچک‌تر هستیم و این مورد درمان را راحت‌تر می‌کند اما در دیگر شهرها شاهد مراجعه بانوان با توده‌های بزرگ هستیم.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با اشاره به اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه تصریح کرد: برای موضوع پیشگیری از سرطان سینه ۲ بخش، تشخیص زودرس و پیشگیری اهمیت دارد.

عادلی با بیان اینکه تشخیص زودرس به اندازه پیشگیری مهم است، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که بانوان خودشان معاینه کردن خودشان را یاد بگیرند و مرتب در فواصل زمانی منظم، سینه را مورد معاینه قرار دهند و علاوه بر آن سالیانه به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: بانوان بالای ۳۵ تا ۴۰ سال لازم است ماموگرافی با فاصله سالیانه را در برنامه خودشان قرار دهند و بخاطر سختی از آن پرهیز نکنند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با بیان اینکه ۲ نوع فاکتور وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش سرطان شود، اظهار داشت: ابتدا فاکتورهای ژنتیکی و غیر قابل تغییر است اما برخی فاکتورها هستند که می‌توان در آن تغییر ایجاد کرد که از جمله آن، حفظ وزن در محدوده نرمال است.

عادلی افزود: خانم‌هایی که تعداد بارداری بیشتری داشته باشند، ریسک ابتلاء به سرطان آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، همچنین شیردهی طولانی مدت باعث کاهش احتمال سرطان سینه می‌شود و در کنار این موارد مصرف نکردن الکل، دخانیات و استفاده بیش اندازه از قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش ریسک ابتلاء به سرطان می‌شود.

وی با اشاره به مصرف ویتامین‌ها اضافه کرد: تنها ویتامینی که می‌تواند کاهش دهنده سرطان‌ها باشد ویتامین D است و تقریباً تمام بانوان با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با اشاره به آمار مرگ و میر سرطان خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند، ۳۰ درصد عمر بیشتر پیدا می‌کنند و ۳۰ درصد درمان تسکینی دارند.

عادلی با اشاره به اینکه توده‌های مختلفی در سینه بانوان ایجاد می‌شود که برخی خوش‌خیم و برخی بدخیم هستند، اضافه کرد: ایجاد توده در سینه بانوان با مراجعه به پزشک قابل تشخیص است.

وی تأکید کرد: هر خانمی که سن ۲۰ سالگی را سپری کرد نیاز به مراجعه به پزشک دارد و از سن ۳۵ سال به بعد هم نیاز به ماموگرافی است.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با تأکید بر اینکه غربالگری موضوع بسیار مهم است، ادامه داد: تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا اگر سرطان سینه را در مرحله اول تشخیص دهیم شاید یک جراحی و پرتودرمانی برای بیمار کفایت کند و میزان بهبود نیز بالای ۹۰ درصد است.

عادلی افزود: اگر دیر به تشخیص سرطان برسیم میزان بهبودی به زیر ۲۰ درصد می‌رسد و علاوه بر جراحی و رادیوتراپی بیمار نیازمند شیمی درمانی‌های پرعارضه و سایر درمان‌ها خواهد بود.

وی ابراز داشت: در صورتی که بیماری بانوان تشخیص داده شد، بلافاصله درمان را شروع کنند؛ گاهی اوقات به‌دلیل ترس از درمان شاهدیم که بیماران به‌دنبال درمان نمی‌روند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با اشاره به اینکه مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، گفت: اما نسبت به زنان درصد آن بسیار پایین‌تر است.

عادلی اضافه کرد: بعد از سرطان سینه غربالگری سرطان روده است که گفته می‌شود زنان و مردان بالای ۴۵ سال برای تشخیص سرطان روده کولونوسکوپی انجام دهند و هر ۱۰ سال یک بار آن را تکرار کنند.

کد خبر 5918200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha