۵ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۴۶

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی:

حل مشکل آلودگی نیروگاه شازند نیازمند نگاه علمی و مسئله محور است

حل مشکل آلودگی نیروگاه شازند نیازمند نگاه  علمی و مسئله محور است

اراک- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: حل مشکل آلودگی نیروگاه شازند نیازمند نگاه علمی و رویکرد حل مسئله است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر اسدی شامگاه سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه در خصوص استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، گفت: گوگرد موجود در مازوت مصرفی نیروگاه شازند، ۲.۵ تا ۳ درصد است و باید به مازوت با گوگرد ۰.۸ درصد برسیم و در این راستا سه سال به وزارت نفت مهلت داده شده است.
وی ادامه داد: زمان توقف مازوت سوزی در نیروگاه شازند مشخص نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: حل مشکل آلودگی نیروگاه شازند نیازمند نگاه علمی و رویکرد حل مسئله است.

اسدی اظهار کرد: تلاش استان مرکزی حل این مسئله است، اما بدون شک بخشی از اقدامات، خارج از اختیار و تصمیمات استان است.

وی با اشاره به نشست با وزیر کشور در شب گذشته افزود: مسئله آلودگی هوای اراک و شازند و مازوت سوزی نیروگاه مطرح و مقرر شد که پیگیری‌های لازم انجام شود.

تسدی اضافه کرد: دستیابی به نتایج مثبت و حل ناترازی نیازمند زمان است و شاید به زودی انجام نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: سیاهه انتشار طرح جامع کاهش آلودگی هوا مربوط به سال ۹۶ است و در این گزارش آمده که ۴۳ درصد منابع آلاینده، متحرک و ۵۷ درصد منابع آلاینده، ثابت هستند.

اسدی تصریح کرد: بیان این مطلب که مازوت سوزی در هیچ کلانشهری وجود ندارد، مورد اعتراض و نقد مسئولان استان و اراک قرار گرفت.

اسدی تاکید کرد: در کلانشهر اراک مازوت سوزی در جریان است و شاید داده‌ها درست به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور داده نشده بود که چنین صحبتی مطرح شد در حالی که نیروگاه شازند در حال مازوت سوزی است و این مازوت سوزی مستقیم بر شهر اراک و شهروندان این کلانشهر تأثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک واحد از ۴ واحد نیروگاه شازند در حال اورهال است گفت: روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت سوزی می‌شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب نیز گاز مصرف می‌شود و باید کاهش این مقدار مصرف پیگیری شود.

وی یادآور شد: بیش از ۵۰۰ نفر در سال به واسطه تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند و توسعه معابر و جاده‌ها برای کاهش تصادفات امر مهمی است، اما محدودیت‌های مالی مانع پیش برد این مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: در آلودگی هوا نیز خودروهای نقش مؤثری دارند که مسئله نوسازی مدنظر قرار گرفته است که تحقق این مهم نیز منابع مالی نیاز دارد.

وی در خصوص تعطیلی مدارس و اعلام دیرهنگام آن بیان کرد: سال گذشته ساعت اعلام تعطیلی دیرهنگام بود ولی امسال تلاش شد که حداقل تا ساعت ۲۰ اعلام شود، البته گاهی به دلیل برخی از پیش بینی‌های هواشناسی اعلام تعطیلی قدری زمان می‌برد.

اسدی با اشاره به اینکه تعطیلی با توجه به حساسیت گروه‌های هدف تصمیم گیری می‌شود، ادامه داد: به دلیل حساس بودن کودکان، تعطیلی صرفاً شامل حال دانش آموزان دبستانی می‌شود.

وی ناترازی برق و گاز را علت مازوت سوزی عنوان کرد و گفت: روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف می‌شود و سهم نیروگاه از این مصرف ۲۵ درصد است و با توجه به افزایش مصرف خانگی ناچار به مصرف مازوت هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در خصوص اعلام مسئولان مبنی بر عدم مصرف مازوت در نیروگاه شازند بیان کرد: مجموعه معاونت عمرانی استان هیچ گاه اعلام نکرده است که مازوت سوزی نخواهیم داشت چراکه نمی‌توان پیش بینی کرد و تمام تلاش خود برای جلوگیری از مصرف به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: ادامه داد مازوت سوزی نیروگاه شازند بستگی به شرایط آب و هوایی و ناترازی گاز در کشور دارد و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

وی در خصوص اعمال محدودیت برای منابع آلاینده متحرک نیز گفت: گام اول در شهر اراک مسئله معاینه فنی خودروها بود که شهرداری همکاری خوبی داشته است اما در طرح زوج و فرد و یا محدودیت در رینگ‌های اصلی شهر فعلاً تصمیمی نداریم چراکه با وجود پایداری شرایط جوی و مازوت سوزی، آلودگی بحرانی در اراک نداشتیم.

اسدی، مرجع تشخیص سبز بودن و یا نبودن یک صنعت را سازمان محیط زیست بیان کرد و افزود: بر این اساس عوارض آلایندگی نیز پرداخت شود و اعلام سبز بودن یک مجموعه از سوی مسئولان آن صنعت، ملاک قرار نمی‌گیرد و نظر کارشناسان محیط زیست ملاک است.

کد خبر 5977488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha