۲۷ دی ۱۴۰۲، ۲۳:۱۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

سطح آب‌های زیرزمینی بهاباد سالانه نیم متر اُفت می‌کند

سطح آب‌های زیرزمینی بهاباد سالانه نیم متر اُفت می‌کند

یزد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه، سطح آب‌های زیرزمینی بهاباد سالانه نیم متر افت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی جوادیان زاده در جلسه رویداد آبی شهرستان بهاباد که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اخطارهای لازم به صنایع پرآبخواه استان که به آب متعارف دسترسی دارند، داده شده است.

وی با بیان اینکه آب بازتخصیص مورد استفاده صنایع استان باید از دو محل انتقال آب دریا و آب پساب باشد، افزود: در صورت استفاده صنایع از آب بازتخصیص آب کیفی صنایع از مدار خارج می‌شود و در اختیار شرب و بهداشت استان قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد عنوان کرد: حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ همه صنایع استان یزد باید از آب بازتخصیص استفاده کنند و چاه‌ها و منابع آب کیفی آنها از دسترس خارج می شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۵۰ سانتیمتر سطح آب زیرزمینی در شهرستان بهاباد در حال افت است، گفت: به دلیل برداشت‌های بی رویه آب، افزایش جمعیت و توسعه بی رویه صنعت، آبخوان های استان یزد به شدت در حال افت و نابودی است.

جوادیان زاده با بیان اینکه این شهرستان در سال گذشته بیش از ۷ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته است، ابراز کرد: مجموع کسری مخازن سال های گذشته در شهرستان بهاباد ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب آب از منابع آب شهرستان برداشت می شود، افزود: ۷۵ درصد از حجم آب از منابع زیرزمینی شهرستان در بخش کشاورزی، ۱۰.۵ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۱۴.۵ درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

بهاباد هیچ چاه غیرمجازی ندارد

نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز و ابرکوه نیز در این نشست اظهار کرد: با همکاری همه دستگاه های متولی مدیریت منابع آب در شهرستان بهاباد باید به گونه ای باشد که به کشاورزی لطمه ای وارد نشود.

محمدرضا صباغیان افزود: با همکاری خوب کشاورزان و مردم، هیچ چاه غیر مجازی در این شهرستان وجود ندارد.

لزوم حمایت جدی از کشاورزان بهاباد

فرماندار بهاباد نیز در این جلسه با توجه به محدودیت‌های برداشت آب از سفره زیرزمینی و خشکسالی‌ها، خواستار حمایت از کشاورزان شد.

علیرضا تیموی بیان کرد: بحث آب موضوع بسیار مهم و حیاتی است که همه ما باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ منابع آبی شهرستان باشیم.

گفتنی است؛ در این جلسه از زحمات مهدی برزگر تقدیر و محمدمحسن سعیدی به عنوان سرپرست جدید اداره منابع آب شهرستان های بافق و بهاباد معرفی شد.

کد خبر 5997804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha