۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴

نامه سفرای آمریکا به کنگره؛«اعتبار فرامرزی واشنگتن به مو بند است»

نامه سفرای آمریکا به کنگره؛«اعتبار فرامرزی واشنگتن به مو بند است»

چندین تن از سفیران آمریکا در کشورهای مختلف با امضای نامه‌ای، از قانونگذاران کنگره این کشور خواستند تا لایحه بودجه تخصیصی به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تامین امنیت مرزی را تایید کنند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، چندین تن از سفرای آمریکا در کشورهای مختلف با هشدار درباره تضعیف و تحت‌الشعاع قرار گرفتن اعتبار و نفوذ دیپلماتیک واشنگتن، در نامه‌ای از قانونگذاران کنگره آمریکا خواستند تا لایحه فراحزبی بودجه ۱۱۸ میلیارد دلاری برای تخصیص به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تامین امنیت مرزی را تایید کنند.

این لایحه توافقی که مدت‌ها محور رایزنی بود و در آن با هدف بازدارندگی چین، برای شرکای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه نیز کمکی اختصاص یافته است، چند روز پیش رونمایی و با دست رد جمهوری‌خواهان مواجه شد. در این بودجه، اعتبار تخصیصی برای امنیت مرزی آمریکا که محل مناقشه است، به مراتب کمتر از کمک نظامی خارجی است.

هرچند که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از این لایحه حمایت کرده است، مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور با انتقاد شدید از آن گفت که لایحه مذکور، از آنچه انتظار می‌رفت هم بدتر است و کوچک‌ترین کمکی به پایان فاجعه مرزی نمی‌کند.

همزمان با قوت گرفتن احتمال فروپاشی و به بن‌بست رسیدن این لایحه، نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که سفیران آمریکا در کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، فیلیپین، هند، چین، نیوزیلند، مالزی و ویتنام از قانوگذاران خواستند تا این لایحه را تایید و تصویب کنند.

این سفیران با اشاره به اینکه تاکنون هیچکدام از آنها چنین لایحه‌ای را امضا نکرده‌اند، اعلام کردند که به باور آنها ابراز و بیان ارزیابی مستقیم و صادقانه‌شان درباره درخواست این بودجه ضروری، امری حیاتی است.

در بخشی از این نامه آمده است: دولت‌ها نظاره‌گر ما در مقطع حساس کنونی هستند. متحدان و شرکای واشنگتن می‌خواهند تا ببینند آمریکا به وقت بحران در کنار آنهاست. نه‌تنها متحدان و شرکای ما این مقطع را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، بلکه دشمنان ما نیز همین کار را می‌کنند. اعتبار تعهدات ما در قبال امنیت و بازدارندگی جمعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به مو بند است.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین ماه گذشته گفت که اگر آمریکا به عنوان حامی اصلی اوکراین، کمک‌های خود را قطع کند، کی‌یف هیچ نقشه و برنامه دیگری ندارد.

کد خبر 6017621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha