۷ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۳۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

بزرگداشت نیمه شعبان از پایه‌ای ترین مسؤولیت‌های شیعیان است

بزرگداشت نیمه شعبان از پایه‌ای ترین مسؤولیت‌های شیعیان است

استاد دانشگاه گفت: بزرگداشت نیمه شعبان از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین بسترهای بقا و تداوم حیات سیاسی و اجتماعی تشیع و از مهمترین خیرات است.

حجت الاسلام علیرضا قبادی پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: محققان و پژوهشگرانی که درباره دلایل قوام و بقای تشیع، سخن گفته اند قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود (عج) را دو رکن از ارکان قوام بخش، جریان ساز و هویت آفرین تشیع نام می‌برند. عاشورا، رخدادی در گذشته را بازنگری می‌کند و ولادت امام عصر (عج) چشم اندازی به آینده دارد.

وی افزود: در بزرگداشت این دو مناسبت، به نظر توجه به مراسم زاد روز ولادت امام دوازدهم از جهاتی برای حیات تشیع اهمیت بیشتری داشته و مسؤولیت خطیرتری را متوجه همه شیعیان بویژه عالمان، اندیشمندان، روشنفکران، فعالان رسانه و…نسل حاضر می‌کند. مسؤولیتی که به نظر می‌رسد، در سال‌های اخیر به دلایلی که باید در جای خود بررسی شود، اندکی مورد کم توجهی نسل حاضر قرار گرفته است.

قبادی بیان کرد: گرامی داشت ولادت آخرین حجت خدا با توجه به باورهای مهمی که در دل برگزاری چنین مراسمی باز تولید می‌شود، از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین بسترهای بقا و تداوم حیات سیاسی و اجتماعی تشیع و از مهمترین «فعل خیرات؛ انجام خوبی ها» و از پایه ترین مسؤولیت شیعیان در عصر کنونی است که باید مورد توجه تام و تمام ارادتمندان آن حضرت قرار گیرد تا از انجام کمترین وظیفه نسبت به امام عصر (عج) کوتاهی صورت نگیرد و این مناسبت تجلیات اجتماعی بیشتری پیدا کند و بتواند معاصران و آیندگان را از وجود امام زمان (ع) اقناع، و با شبهه افکنی ها در عصر حاضر مقابله کند!.تا در نتیجه حضور امام زمان در جامعه را نهادینه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بزرگداشت مراسم نیمه شعبان با توجه به اینکه جزو جشن‌های مذهبی و متضمن شادی بخشی است، زمینه خوبی در مشارکت عموم مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان در تعظیم و پاسداشت این مناسبت در جامعه ما است البته رسالت عظیم شیعیان در بزرگداشت این روز مهم، مانع و نافی پیرایش خرافات و بدعت‌هایی نمی‌شود که به طور معمول ممکن است به وجود آید.

کد خبر 6034794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha