۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴

تحلیلگر چینی:

آمریکا برای مهار و کنترل اروپا، در اوکراین از ناتو استفاده می‌کند

آمریکا برای مهار و کنترل اروپا، در اوکراین از ناتو استفاده می‌کند

مدیر اجرایی مرکز مطالعات روسیه و آسیای میانه در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای می‌گوید که آمریکا برای احاطه بر کشورهای اروپایی، از ناتو در اوکراین استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سون چی، مدیر اجرایی مرکز مطالعات روسیه و آسیای میانه در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای با اشاره به اظهارات ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی‌آی‌اِی) درباره دلیل حمایت واشنگتن از کی‌یف، گفت که آمریکا برای احاطه بر کشورهای اروپایی، با کمک ناتو از جنگ روسیه و اوکراین استفاده می‌کند.

سون با اشاره به اینکه حمایت واشنگتن از کی‌یف، آمریکا را قادر ساخته تا سرمایه‌گذاری و اقتصاد خود را رونق دهد، تاکید کرد: هدف حقیقی سخنرانی برنز در سنا، در واقع این نبود که اعلام کند (کاخ سفید) دغدغه‌ اوکراین را دارد بلکه واشنگتن از بحران اوکراین برای نیل به اهداف راهبردی-جغرافیایی خودخواهانه‌اش استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: از جمله این اهداف می‌توان به استفاده از ناتو برای مهار هرچه بیشتر کشورهای اروپایی اشاره کرد. در سوی دیگر، بحران اوکراین برای تحصیل سود و منفعت استفاده می‌شود. آمریکا همچنان در آتش جنگ می‌دمد؛ جنگی که منافع زیادی برایش دارد.

سون یادآور شد که آمریکا خلاف چین، علاقه‌ای به پایان جنگ اوکراین ندارد. وی به عنوان نمونه، به تور اروپایی «لی هوئی» نماینده ویژه دولت چین در امور اروپایی اشاره کرد.

کارشناس امور سیاسی چینی همچنین با اشاره به اینکه جنگ اوکراین در غرب اغلب با مساله تایوان مقایسه می‌‎شود، تاکید کرد: مساله تایوان، جزو امور داخلی چین است و کاملا با موضوع اوکراین فرق می‌کند و هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. هیچ دخالت خارجی قابل پذیرش نیست. هرچند آمریکا و کشورهای غربی همچنان به دمیدن در آتش جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه می‌دهند، اغلب حقایق انکارناپذیر را نادیده گرفته و مساله تایوان را با اوکراین مقایسه و تلاش می‌کنند تا از این جنگ برای ممانعت از پیشرفت چین استفاده کنند. این رویکرد، مبتذل، بی‌فکرانه و غیرقابل قبول است.

گفتنی است که روز گذشته، برنز در جلسه کمیته اطلاعاتی منتخب سنای آمریکا گفته بود که واشنگتن به کی‌یف کمک می‌کند زیرا چنین اقدامی علاوه بر سایر منافع، به تحدید چین کمک می‌کند.

کد خبر 6054332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha