۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ ۵ روش‌ موثر مطالعه برای کنکور

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ ۵ روش‌ موثر مطالعه برای کنکور

اگر این سوال که چگونه برای کنکور درس بخوانیم برای شما نیز مطرح است، پس حتما نیاز دارید این مطلب را بخوانید تا با روش‌های موثر آن آشنا شوید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آشنایی با روش صحیح مطالعه برای کنکور یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای موفقیت در این آزمون به آن نیاز دارید. رایج‌ترین سوال در این زمینه این است که آیا روش مطالعه برای کنکور با درس خواندن برای امتحانات مدرسه یکسان است؟ خیر! مطالعه کنکوری با مطالعه برای امتحانات عادی، متفاوت است. برای کنکور شما باید درس‌های مختلف را نهایتاً در یک‌ سال مطالعه کنید تا در یک آزمون چند ساعته موفق شوید. اگر این سوال که چگونه برای کنکور درس بخوانیم برای شما نیز مطرح است، پس حتماً نیاز دارید این مطلب را بخوانید تا با روش‌های مؤثر آن آشنا شوید.

حاشیه نویسی؛ روشی مؤثر در مطالعه برای کنکور

روش حاشیه‌نویسی بیشتر برای مطالعه دروس عمومی مناسب است. در این روش، شما ابتدا باید یک پاراگراف یا یک صفحه را یک‌بار مطالعه کنید، سپس نکات مهم آن را در حاشیه‌های سفید همان صفحه بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند در آینده هنگام مرور، فقط به سراغ مطالعه نکات مهم نوشته‌شده در حاشیه‌ها بروید.

در این روش بهتر است جملات و نکات مهم را تا جای ممکن کوتاه کنید و مفهوم اصلی نکته را با کوتاه‌ترین جمله ممکن بنویسید. بدین‌ترتیب در زمان شما صرفه‌جویی شده و چشم‌ها نیز کمتر احساس خستگی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر برخی جملات به‌صورت پیوسته و طولانی هستند، از نمودار درختی استفاده کنید.

بعد از اتمام حاشیه‌نویسی و مطالعه کامل می‌توانید برای جمع‌بندی منابع امتحانی و طرح سوال‌های پرتکرار از کتاب‌های کنکور بوم استفاده کنید. قیمت کتاب کنکوریوم مقرون‌به‌صرفه است و در سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی عرضه می‌شود.

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ نقشه‌برداری ذهنی کنید

یکی از روش‌های مفید که به شما کمک می‌کند مطالب را به‌خوبی به ذهن بسپارید، نقشه‌برداری ذهنی است. در این روش شما باید ابتدا در مرکز یک کاغذ سفید، موضوعی را که قرار است درباره آن مطالعه کنید، بنویسید. سپس بخش‌های مختلف آن بخش از کتاب را که به موضوع مربوط است، به آن متصل کنید. مثلاً موضوع شما رشد کودک است. «مراحل رشد» را به موضوع متصل کنید؛ سپس زیرشاخه‌های هر یک از بخش‌ها را به آن‌ها اضافه کنید.

توجه داشته باشید که قبل از ترسیم چنین نقشه‌ای، ابتدا باید مطالب آن بخش از کتاب را مطالعه و به‌خوبی درک کنید. سپس نکات و بخش‌های مهم آن را به‌صورت نقشه روی کاغذ ترسیم کنید. در نهایت، برای جمع‌بندی مؤثر می‌توانید از کتاب‌های معتبر در این زمینه استفاده کنید. به‌طورمثال، قیمت کتاب چند کنکور خیلی سبز مناسب است و اطلاعات استانداردی ارائه می‌کند؛ بنابراین گزینه مناسبی برای مطالعه برای کنکور در نظر گرفته می‌شود.

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ ۵ روش‌ موثر مطالعه برای کنکور

SQ۳R یکی از بهترین روش‌های مطالعه برای کنکور

یکی از بهترین پاسخ‌ها برای این سوال که چگونه برای کنکور درس بخوانیم استفاده از روش SQ۳R است. نام این روش مخفف ۵ مرحله زیر است که شما باید هنگام مطالعه آن‌ها را طی کنید.

مرحله ۱ در SQ۳R؛ پیش خوانی یا Survey

قطعاً تا به حال در دوران تحصیل خود تجربه این را داشته‌اید که طبق درخواست معلم، شب قبل از تدریس درس جدید، یک دور آن درس را پیش‌خوانی کنید. با این کار، هنگام تدریس معلم، یادگیری شما بهتر بوده است. در مرحله پیش‌خوانی، باید صفحاتی را که قصد دارید در یک زمان مشخص مطالعه کنید، ابتدا یک دور به‌صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید.

مرحله ۲ SQ۳R؛ سوال پرسیدن یا Question

بعد از اینکه یک دور کامل، صفحات مشخصی از کتاب را پیش خوانی کردید، نوبت به طراحی سوال می‌رسد. هر نکته مهمی را که به خاطر دارید، به‌صورت سوال برای خود طرح کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. بهتر است ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به این کار اختصاص دهید.

مرحله ۳ در SQ۳R؛ خواندن متن کتاب به صورت دقیق یا Read

حال به‌خاطر پیشخوانی و طراحی سوال، یک پیش زمینه درباره مطالب صفحات مشخص‌شده دارید. همچنین تمرکز و یادگیری شما در هنگام مطالعه دقیق، بیشتر خواهد شد. در این مرحله، مطالب را به‌طوردقیق مطالعه کنید، زیر نکات مهم خط بکشید و در صورت لزوم به حاشیه‌نویسی یا خلاصه‌نویسی بپردازید. برای بررسی تخصصی کلیه درس‌های تخصصی و عمومی می‌توانید از کتاب‌های نردبام خیلی سبز استفاده کنید.

مرحله ۴ SQ۳R؛ یادآوری یا Recall

بعد از خواندن به‌صورت دقیق، برای اینکه مطالب به‌خوبی در ذهن شما هک شوند، باید آن‌ها را یادآوری کنید و برای خود توضیح دهید. به این صورت که تا این زمان مشخص‌شده چه بخشی از کتاب را خواندید، درباره چه موضوعی بود و نکات مهم آن را برای خود بیان کنید.

مرحله ۵ در SQ۳R؛ مرور یا Review

برای تثبیت مطالب خوانده‌شده در ذهن خود نیاز است آن‌ها را هر چند وقت یک بار مرور کنید. نیازی نیست مطالب خوانده‌شده را به‌صورت روزانه مرور کنید؛ این کار فقط شما را از درس خواندن خسته می‌کند. برای اینکه مرور شما مفید باشد، بهتر است ابتدا مطالبی را که امروز مطالعه کرده‌اید، ۳ روز بعد، سپس ۱ هفته بعد، سپس ۲ هفته بعد و ۱ ماه بعد مرور کنید.

برای مطالعه در دوران کنکور خلاصه‌نویسی کنید

خلاصه‌نویسی یکی از مهم‌ترین روش‌های مطالعه برای کنکور یا هر آزمون دیگری است. در این روش ابتدا باید مطالب یک بخش از کتاب را مطالعه و درک کنید، سپس نکات مهم آن را به‌صورت خلاصه روی یک برگه یادداشت کنید. توجه داشته باشید که خلاصه نوشته‌شده شما، از پاراگراف کتاب بیشتر نشود. مطالب خلاصه‌نویسی شده را هر روز قبل از شروع مباحث جدید مطالعه کنید.

این روش بهترین راه برای مرور مطالب خوانده‌شده است. شما می‌توانید به‌صورت روزانه هنگام مطالعه خلاصه‌نویسی، اشکالات و قسمت‌های دشوار را علامت بزنید و در پایان روز دوباره آن‌ها را مرور کنید.

به‌طورکلی، خلاصه‌نویسی روش نسبتاً مفیدی است؛ اما استفاده از این روش به‌تنهایی پیشنهاد نمی‌شود. زیرا این تکنیک سرعت یادآوری مطالب را کم می‌کند و استرس و عدم تمرکز را بیشتر می‌کند. همچنین امکان فراموشی مطالب خوانده شده، زیاد است؛ بنابراین شما می‌توانید از این روش به‌صورت ترکیبی با روشی دیگر استفاده کنید.

با برجسته‌سازی متن، هنگام مطالعه کمتر احساس خواب آلودگی می‌کنید

یکی از روش‌های مفید برای مطالعه که شما را از حالت منفعل بودن خارج می‌کند و شما کمتر احساس خواب آلودگی خواهید کرد، برجسته‌سازی است. در این روش شما با استفاده از یک مداد یا ماژیک فسفری باید زیر نکات مهم را خط بکشید.

در این روش شما باید ابتدا مطالب را به‌طورکلی مطالعه کنید، سپس زیر نکات مهم را خط بکشید. برخی از افراد صرفاً عادت کرده‌اند بدون اینکه مطالب را به‌طور کامل مطالعه کنند، زیر جملات خط بکشند؛ این کار نه‌تنها یادگیری شما را بهتر نمی‌کند، بلکه در انتها فقط صفحاتی پر از هایلایت تحویل شما می‌دهد.

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ ۵ روش‌ موثر مطالعه برای کنکور

با کتاب‌های مخصوص کنکور مطالعه خود را بهینه‌تر کنید

خلاصه‌نویسی، SQ۳R، نقشه‌برداری ذهنی، حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی از موثرترین روش‌ها برای مطالعه کنکور هستند. برای موفقیت در کنکور کافی است از روش‌های صحیح برای مطالعه همراه با منابع معتبر مطالعاتی استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی ماز مارکت دغدغه شما را در زمینه تهیه منابع معتبر رفع می‌کند. این فروشگاه کتاب‌های درسی در پایه‌های مختلف و سال کنکور را به فروش می‌رساند. شما می‌توانید منابع به‌روز را با بیشترین تخفیف، ارسال سریع و ضمانت بازگشت از ماز مارکت تهیه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6107114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha