۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۴

نخستین وزیر امور خارجه شهید را بشناسید؛

شهید امیرعبداللهیان فرزند دامغان و افتخار استان سمنان

شهید امیرعبداللهیان فرزند دامغان و افتخار استان سمنان

سمنان- شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کابینه سیزدهم که در سانحه هوایی همراه با رئیس جمهور به شهادت رسید، فرزند شهرستان دامغان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.

شهید امیر عبداللهیان دیروز در بالگرد حامل رئیس جمهور در سفر استانی هیأت دولت به آذربایجان شرقی حضور داشت و برای سرکشی به یکی از طرح‌های عظیم شمال غرب کشورمان در معیت رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و استاندار این استان بود.

شهید امیر عبداللهیان فرزند صالح استان سمنان و مشخصاً شهرستان دامغان است.

امیر عبداللهیان متولد سال ۴۳ در شهر دامغان است وی کارشناسی روابط دیپلماتیک خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه دریافت و بعدها توانست دکترای خود را نیز در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بگیرد. او در مقطع کارشناسی ارشد هم در همین رشته و همین دانشگاه تحصیل کرد.

امیر عبداللهیان در سال ۷۱ وارد وزارت امور خارجه شد. وی ابتدا به عنوان کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس مشغول به کار شد.

بعد از پنج سال وی اولین مأموریت بین‌المللی خود را دریافت کرد و به عنوان معاون سفیر ایران در بغداد مشغول به کار شد این سمت در سال ۷۶ به وی اعطا گردید.

او سال ۸۰ به تهران و وزارت خارجه بازگشت و به همان اداره یکم خلیج فارس که روزی کارشناس آن بود بازگشت اما این بار مسئولیت آن اداره را گرفت و معاون اداره سیاسی خلیج فارس وزیر امور خارجه ایران شد.

با توجه به سابقه کاری وی در عراق در سال ۸۲ دستیار ویژه وزیر امور خارجه وقت در امور عراق شد سمتی که در سال ۸۲ آن را گرفت و تا قبل از سفارت خود در بحرین در آن مشغول به کار بود.

سال ۸۶ وی بالاترین پست خود را در وزارت خارجی تا آن زمان دریافت کرد. امیر عبداللهیان سفیر ایران در بحرین شد و در سال ۸۹ نیز به مدیرکلی حوزه خلیج فارس وزارت امور خارجه برگزیده شد که پست حساسی نیز محسوب می‌شود.

در سال ۹۰ او توانست به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را در دست بگیرد ولی در سال ۹۵ قدری از وزارت خارجه فاصله گرفت و دستیار ویژه رئیس مجلس وقت شد.

او همزمان مدیرکلی امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده داشت سمتی که تا قبل از وزارتش ادامه یافت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم او در سال ۱۴۰۰ توسط شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد.

در این مدت وی یک سفر رسمی و یک سفر غیر رسمی به زادگاه خود در دامغان داشت.

شهید امیر عبداللهیان سی ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سانحه هوایی به همراه رئیس جمهور ایران اسلامی به شهادت رسید.

شهید امیرعبداللهیان دو پسر نوجوان دارد.

کد خبر 6112976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • دولابی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      3 0
      سلام یک پسر و یک دختر فارغ التحصیل از دانشگاه دارد اخرش را اصلاح کن
    • مهدیار کمالیان ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      2 3
      سلام امیر امور خارجه ایران فوت کرد