مهر بررسی کرد؛

لاهه علیه نسل‌کشی؛ خیز دیوان کیفری برای بازداشت سران صهیونیسم

لاهه علیه نسل‌کشی؛ خیز دیوان کیفری برای بازداشت سران صهیونیسم

تحولات روزهای آتی و تصمیم نهایی دادگاه عالی دادگستری در خصوص «قصابان غزه» میزان استقلال و صداقت این نهاد بین المللی را به افکار عمومی و جامعه جهانی نشان خواهد داد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: از سال ۲۰۰۲ تاکنون دیوان لاهه مسئولیت پیگیری و محاکمه افراد دخیل در بزرگ‌ترین جنایات ثبت شده در قرون ۲۰و ۲۱ بر عهده داشته است. از راستی آزمایی نسل‌کشی مسلمانان توسط صرب‌ها تا کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان در باریکه غزه، دادگاه لاهه به عنوان نهادی مؤثر برای پاسخگو کردن جنایتکاران جنگی شناخته می‌شود که می‌تواند صلاحیت اخلاقی جنایتکاران جنگی را زیر سوال ببرد. اوایل سال جاری میلادی تیم حقوقی آفریقا جنوبی با ارائه مدارکی در خصوص جنایات جنگی ارتش اسرائیل در غزه و وضعیت نابسامان غیرنظامیان، رژیم صهیونیستی را به پای میز عدالت کشاند. در حکم اولیه این دادگاه تقریباً تمام درخواست‌های این کشور آفریقایی (به غیر از درخواست برای آتش‌بس فوری) با موافقت همراه و پیروزی بزرگی برای ملت فلسطین حاصل شد.

با گذشت چندماه از این کامیابی حقوقی، بار دیگر طرح شکایتی جدیدی علیه سران اسرائیل به جرم ارتکاب جنایت جنگی علیه ساکنان غزه مطرح شده است. در این طرح دعوی جدید کشورهایی مانند ترکیه نیز به جمع حامیان صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو پیوستند. با افزایش احتمال پیگیری این پرونده از کریم خان، مقامات ارشد اسرائیلی و نمایندگان نئومحافظه‌کار کنگره آمریکا با ابزار تهدید و تبلیغات سعی در مختومه کردن این پرونده دارند. نکته جالب توجه آن است که دادستان دیوان لاهه همچنان بر تصمیم خود مبنی بر صدور قرار بازداشت برای نتانیاهو- گالانت عقب نشینی نکرده است.

لاهه علیه نسل‌کشی؛ خیز دیوان کیفری برای بازداشت سران صهیونیسم

لاهه علیه تل آویو

روز دوشنبه بیستم مه، کریم خان دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در مصاحبه با «سی ان ان» از تلاش این نهاد بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت به جرم جنایت جنگی علیه بشریت در نوار غزه خبر داد. به گواه تاریخ سازمان‌های بین‌المللی برای نخستین بار چنین آشکارا دادگاه لاهه یکی از سران اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک آمریکا را هدف قرار می‌دهد. اتهامات مقامات صهیونیست عبارت اند از؛ کشتار، گرسنگی به مثابه ابزار جنگی، امتناع از ارسال کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن غیر نظامیان.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر آن را نوعی «خشونت سیاسی» خواند! بنی‌گانتز یکی از رهبران اپوزیسیون نیز در واکنش به تصمیم اخیر کریم خان برای صدور قرار بازداشت لب به انتقاد از آن گشود و مدعی شد که تل‌آویو به قوانین بین المللی پایبند است. یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید نیز این تصمیم جدید دادگاه لاهه را «شکست تمام عیار اخلاقی» توصیف کرد! اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی نیز با حمله به این نهاد بین‌المللی، این روند حقوقی را «فراتر از ظالمانه» خواند. صهیونیست‌ها در حالی به دنبال فرار از عواقب حکم احتمالی دادگاه لاهه هستند که تعداد شهدا، آوارگان و تشدید پدیده گرسنگی بیش از پیش این وضعیت را دچار چالش کرده است.

لاهه علیه نسل‌کشی؛ خیز دیوان کیفری برای بازداشت سران صهیونیسم

هم‌اکنون هیاتی متشکل از سه قاضی در حال بررسی درخواست کریم خان برای صدور قرار بازداشت برای رهبران ارشد اسرائیلی هستند. براساس رویه حقوقی جاری در این نهاد بین‌المللی اتخاذ چنین تصمیمی حداقل دو ماه زمان خواهد برد. به عبارت دیگر هنوز حکم بازداشت قطعی نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل صادر نشده و صرفاً فراینده چنین حکمی یک مرحله به پیش رفته است. به عنوان نمونه پس از آنکه درخواست مشابهی برای صدور حکم علیه عمر البشیر حاکم پیشین سودان درخواست شد، این رویه حقوقی هشت ماه به طول انجامید. به گزارش آسوشیتدپرس اگر دادگاه لاهه حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی را صادر نماید، سفرهای خارجی مقامات مورد اشاره در این حکم با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

چرا سران اسرائیل متهم به جنایت جنگی هستند؟

به گواه اکثر مورخان و کارشناسان حوزه روابط بین الملل، نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه در تاریخ خاورمیانه معاصر سابقه نداشته است. پیش از این وقایعی همچون نسل کشی ارامنه، بمباران شیمیایی حلبچه و تروریسم داعشی در منطقه شامات بزرگترین مصادیق جنایت در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شدند. امروز اما به گزارش وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۳۵ هزار فلسطینی به خاک و خون کشیده شدند و اکثر مردم با بحران گرسنگی دسته‌وپنجه نرم می‌کنند. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی «آنروا» میزان شیوع بیماری‌های عفونی در این باریکه به بالاترین حد خود رسیده و مردم از حداقل امکانات بهداشتی به دلیل محاصره رژیم صهیونیستی برخودار نیستند.

این محاصره با اشغال مرز مشترک غزه- مصر و محور فیلادفیا تکمیل شده و مردم عادی دیگر مسیر مطمئنی برای تأمین نیازهای اولیه خود ندارند. مردم غزه در حالی مجبور به ترک اجباری رفح شدند که اکثر خانه‌های ایشان در مناطق مرکزی- شمالی توسط ماشین جنگی اسرائیل نابود شده است. واقعیت آن است که اسرائیل بدون پشتیبانی و کمک‌های مادی- تسلیحاتی متحدان خود امکان اجرای چنین جنایتی را نداشت.

لاهه علیه نسل‌کشی؛ خیز دیوان کیفری برای بازداشت سران صهیونیسم

در این میان، سیاست «یک بام و دو هوا» بایدن همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی به مناسبت ماه «میراث یهودیان آمریکایی» با دفاع از تل‌آویو مدعی شد آنچه در غزه می‌گذرد کشتار دسته جمعی نیست و واشنگتن این ادعا را قبول ندارد. وی در ادامه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و مسئله تبادل اسرا بار دیگر ادعاهای تکراری آمریکا مبنی بر حمایت بی‌ قیدوشرط واشنگتن از اسرائیل را تکرار کرد. بازگویی چنین جملات مضحکی می‌تواند واکنشی به تلاش دادگاه لاهه برای تحت پیگیرد قرار دادن سران اسرائیلی باشد. دموکرات‌ها برای جلب رضایت لابی‌های اسرائیل قصد دارند تا (حداقل در ظاهر) خود را مخالف صدور چنین حکمی نشان دهند اما به خوبی از این نکته آگاهند که ارسال سیگنال منفی به رأی دهندگان آمریکایی می‌تواند چه تبعاتی در فصل پاییز داشته باشد. شاید لازم باشد واشنگتن با درک شرایط موجود و ریزش آرا نیروهای ضدجنگ جلوی ادامه پیشروی ارتش رژیم در رفح را گرفته و تا پیش از المپیک پاریس به نقطه آتش‌بس برسد.

بهره سخن

عدم عضویت رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی لاهه و عدم تعهد آن به قوانین بین المللی نشان دهنده عدم پایبندی صهیونیست‌ها به هنجارهای ابتدایی جنگ و رعایت حقوق پایه بشر است. تخریب بیش از ۷۵ درصد خانه‌ها- زیرساخت‌ها، کشتار ۳۵ هزار انسان (عمدتاً) غیرنظامی و استفاده از پدیده گرسنگی به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن ملت فلسطین تماماً مدارکی محکم در خصوص وقوع جنایت جنگی در باریکه غزه است. با توجه به این موضوع، اگر کریم خان بتواند در برابر فشارهای خارجی مقاومت کرده و صرفاً روند طبیعی پرونده را دنبال نمایند، صدور قرار بازداشت برای دو تن از اعضای اصلی کابینه اضطرار ملی رژیم صهیونیستی امری دور از ذهن نیست. تحولات روزهای آتی و تصمیم نهایی لاهه در خصوص «قصابان غزه» میزان استقلال و صداقت این نهاد بین المللی را به افکار عمومی و جامعه جهانی نشان خواهد داد.

کد خبر 6114667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      6 0
      والله والله والله یکی در بین اینها شکل آدم نیست تمام چهره ها ابلیس و لیلی و بچه ابلیس و شیطان در تمام کنگره و کنست یکی شکل آدم نیست وحوش سفاک به جهنم خواهید برد آرزوهای نشدنی تان را ان شاء الله آمین آمین آمین
    • امید IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      8 0
      دادستان لاهه کودک کش داره فیلم در میاره اینها همه ۳۵هزار کودک کشتن نه تحریمی نه غیر.. فقط فیلم در میارن که برای بازداشت دو نفر که مردم جهان گول بزنن به این داستان لاهه اعتماد کنند تمام بشر فهمیدن دادگاه لاهه و سازمان ملل و آژانس اتمی و غیر برای منافع آمریکا کودک کش و شریک هاش است و علیه کشورها ساخت
    • محمد امین سید رضی از قزوین US ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      10 0
      رژیم جعلی صهیونیستی بیجا و غلط کرد والسلام نامه تمام
    • علی ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      10 0
      هر جنایتی در این کره خاکی سرمنشاش اسرائیل شیطان صفت و خونخوار و نژاد پرست است. خدا ریشه شیطان را از سر مردمان این کره خاکی قطع کند. انشاالله
    • Mehrnaz ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      2 0
      آیا شما میدانید حکم علیه سران فلسطین چگونه در این پرونده گنجانده شد؟ پرونده رسیدگی به قتل عام کاملا در مورد سران اسرائیل بود.
    • ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      4 0
      کریم خان ، دقیقا " این درخواستی را برای مسئولین ارشد اسرائیلی و مقامات ارشد حماس بدون کم و کاستی داشته است ! بطوریکه مقامات حماس به مانند مقامات ارشد حماس در بیانیه ای به آن تاخته اند !!!
    • گویا IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      8 4
      این جانیان کودک کش را باید آنداخت جلوی اژدهای کومودور تا یه تیکه قورت شون به‌بعد چرخ کرده تحویل بده
    • ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      11 3
      اگر دستگیر نشن یا تاوان ندن.دادگاه میتونه دولت و رژیم جعلی رو بعلت پاره کردن منشور سازمان یعنی قبول نداشتن اون و دادگاه منحل اعلام کنه،، و این یعنی پایان ۷۶ سال غصب ملک فلسطینی ها که دست عثمانی بود،و برا فلسطینی ها هست.رژبم غاصب هم کلا میتونین بمونن اما در کشور فلسطین و رای گیری برا ریس جمهور فلسطین
    • ر ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      8 2
      زودتر دادگاه لاهه مگر خواب رفتید که این همه جنایت علیه بشریت فلسطین و مسلمانان می‌شود
    • مهدی نظری ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      11 2
      سلام هر کس که ذره ای از انسانیت بو برده باشه خواستار مجازات سران رژیم کودک کش اسرائیل میشود،چون این حیوانات انسان نما رسما مشغول دریدن مردم بیگناه زیر چتر حمایتی انگلیس و آمریکا و بقیه دولت‌هایی که ادعای تمدن و صلح و نوعدوستی دارند،هستند،کاش روزی بیاید که هیچ انسان بی‌گناهی ظلم نبیند
    • رامین صفایی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      3 4
      رای دیوان لاهه هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد . آیا رای دیوان لاهه در مورد تجاوز ارتش روسیه به اوکراین و تحت پیگرد قرار دادن ولادیمیر پوتین و بقیه سران روسیه اثرگذار بوده ؟!
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      9 2
      زودتر حکم بازداشت واعدامشونو بدید
      • دانیال ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
        0 4
        باشه چون شما گفتی همین فردا خوبه ....خدا روشکر کاره ای نشدی وگرنه نصف آدمهای جهان تا الان اعدام شده بودن
      • امیر IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
        3 0
        کار دادگاه لاهه همینه زود این جنایت کاران رو محاکمه و به سزای اعمالشان برسونه حالا تو چی میگی صهیونیسم اینها دیگه داد کل دنیا رو در آوردن حتی کشورهای هم پیمان صهیونیسم رو
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      7 2
      عاملان کشتار مردم غزه بخصوص زنها و کودکان بی پناه، باید فورا و بدون فوت وقت توسط دادگاه لاهه اعدام شوند، که در راس آنها بایدن حامی سرسخت کشتار کودکان غزه و نتانیابوی نفهم وکودک کش می‌باشند
    • محمد امین سید رضی از قزوین IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      6 2
      رژیم جعلی صهیونیستی بیجا و غلط کرد والسلام نامه تمام
    • الیاس. نورایی US ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      5 2
      واقعا نتانیاهو گندش دراورده وخود راه رئیس روی زمین میداند وداره جان انسانهای بیگناه میگیره امیدوارم که خداوند جان اینطور آدم کثیفی دردنیا زود بگیرد اگر واقعا این آدم فتنه است سازمان مللی اگر در کار است باید اورا مجازات واعدام کنند این غاصب خبیث نباید بگذارند نسل آدم راه از پاه درآورد
    • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      4 1
      خداوند لعنت کند به سران امریکا که این رای رو دیکته کردند خدایا جای حق نشستی ظلم تا کی
      • ناهید IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
        0 0
        اسرائیل باید نابود بشه
    • مهدی ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      3 1
      رژیمی ک درمقابل قوانین بین الملل تمکین نمیکنه ودرسازمان ملل ودرمقابل چشم جهانیان منشورملل راپاره کرده وبه سخره میگیره واقعا یک رژیم جعلی هست تواین وسط ببینیدپسرشاه چقدربدبخت وفلک زده شده ک رفته زیرپرچم اسرائیل ودرخواست حمله نظامی علیه ایران راکردیک انسان ذلیل تمام به معنامئشه گفت
    • کا گ ب IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      0 0
      بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم چه یک انسان را عمدا به قتل برسانید و یک نفر را احیاء کنید همانند این است که همه مردم دنیا را به قتل عمد رسانده ای و یا همه مردم دنیا را احیاء نموده ای
    • sara IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      2 0
      از الله امیدوارم اسرائیل روباروبا همه خوکهای کثیفش از روی کره زمین محو کنه ازشون متنفرم
    • مارکو پلو IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      1 0
      دادگاه فرمایشی لاهه.الان حدود یکسال از جنایتکار جنگی که حکم دادگاه لاهه علیه پوتین بود .می‌گذرد.پوتین هم رفت چین خبری از بازداشت پوتین نشد.برا دیگران هم همین است.در سیاست هیچ چیزی اتفاقی نیست.یاد شعر حکیم عمر خیام افتادم.که میگه اسرار ازل را نه تو دانی ونه من..........بازی سیاست =ریا دروغ
    • مریم ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      2 0
      خدا به فلسطینی ها کمک کنه
    • احود ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      0 4
      چرا برای بازداشت سران حماس و اسماعیل هنیه چیزی نمیگین
      • کوروش کبیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
        0 0
        سرت به جایی خورده شهاب سنگگگگگگگگگگ
    • حمید IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      2 0
      این حرومزادها پایانی دارند پایانی خفت بار.
    • ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      3 0
      یعنی کارد دیگه به استخوان رسیده ازدست این اژدهای چندسر اسرائیل ،به امیدخدا دیگه نفسهای آخرش روداره میکشه خدانابودش کنه نسلشون ازروی زمین محوبشه
    • ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      0 0
      آیا این اسرائیل غاثب واین آمریکای جنایتکار تا چندسال وچند ماه باید به نسل کشی وخانه خرابی فلسطینی ها وغزه ادامه دهد والان تو آمریکا واسرائیل اگر کسی یک سگی هار از آنها بکشد وفقط کند چه خون ها که نمی‌ریزد وانتقام آن سگ را از انسان می‌گیرند ولی این اهریمنان وظالمان تاریخ اینهمه زن وکودک ومردان ودختران
    • پژمان ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
      0 0
      اگر دادگاه لاهه در عمرش یک کار مثبت و ضد ظلم و دفاع از مظلوم کرده باشد همین حکم علیه نتانیاهو و بقیه می باشد زنده باد دادگاه لاهه
      • ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
        0 0
        دادگاه لاهه بخاری ازش بلند شد ایییییییی ول
    • خالد ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      0 0
      این همون دادگاهی نیست که مقامات صربستانی رو بعد جنایات جنگی اونم بعد ۲۵ سال محکوم به دو سال زندان کرد اونم گفت پیر شدن ازادشون کرد بردارید بابا این اسکل بازی اون رو