۵ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۱

ایجاد عدالت با اصلاح نظام مالیاتی مشاغل

ایجاد عدالت با اصلاح نظام مالیاتی مشاغل

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیات ستانی و رفتن به سمت اخذ مالیات عادلانه از مشاغل پرداخت.

رسول فرخی میکال عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره اصلاحات صورت گرفته در سیستم مالیات ستانی در چند سال گذشته برای رفتن به سمت اخذ مالیات عادلانه از مشاغل گفت: یکی از منابع درآمدی اصلی هر دولتی مالیات است و دولت‌ها در تمام کشورهای جهان با استفاده از منابع درآمدی مالیاتی خود را اداره می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اما سیستم مالیات ستانی ما تا چند سال گذشته نواقص جدی داشته است و این نواقص باعث شده بود که فقط از بخش شفاف اقتصاد مثل کارمندان و کارگران مالیات به طور کامل اخذ شود و سایر بخش‌ها با انواع و اقسام روش‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کردند.

فرخی میکال ادامه داد: این شیوه مالیات ستانی منجر به نوعی بی عدالتی در پرداخت مالیات‌ها شده بود و عمده مردم و بخش‌های شفاف اقتصاد نسبت به این شیوه معترض بودند که اعتراضی به حق هم بود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا مجلس یازدهم با همراهی دولت سیزدهم اقدام به انجام اصلاحاتی در سیستم مالیاتی کشور کرد تا مشاغل فراری از پرداخت مالیات شناسانده شوند و مشخص شود که این مشاغل که تاکنون مالیات واقعی خود را پرداخت نمی‌کردند، با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌ها، چقدر درآمد دارند و متناسب با آن چقدر باید مالیات بپردازند و به این ترتیب در دولت سیزدهم با قوانین مصوب مجلس، زمینه اخذ مالیات از مشاغل خاص و کاهش شکاف مالیاتی مشاغل اتفاق افتاد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: به همین دلیل با اصلاحات صورت گرفته بدون اینکه پایه‌های مالیاتی تغییر کند میزان مالیات دریافتی دولت بسیار افزایش پیدا کرد که این اقدامات از محل شناسایی فراریان مالیاتی بود و عدالت مالیاتی بر اساس میزان درآمد مختلف از مشاغل رعایت شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: دولت باید مسیر شفافیت را در سیستم مالیات ستانی به مانند دو سال گذشته، امسال هم طی کند و به مردم اطلاع دهد که این مالیات‌ها صرف امور توسعه کشور و خدمات رسانی به مردم می‌شود. وقتی مردم با آگاهی رساندن دولت ببینند که پولی که بابت مالیات پرداخت می‌کنند در مسیر افزایش رفاه آنها، توسعه زیر ساخت‌ها، امور عمرانی هزینه می‌شود قطعاً ناراضی نخواهند بود و با اشتیاق مالیات پرداخت خواهند کرد.

کد خبر 6117962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha