۶ فروردین ۱۳۸۷، ۱۱:۱۶

جاسوسی آمریکا در بلاروس/ تنش در روابط مینسک - واشنگتن بالاگرفت

جاسوسی آمریکا در بلاروس/ تنش در روابط مینسک - واشنگتن بالاگرفت

بلاروس روز گذشته با متهم کردن کارکنان سفارت آمریکا در این کشور به جاسوسی، خواستار خروج تعدادی از آنان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی و اینترفکس،  وزارت امور خارجه بلاروس با صدور بیانیه ای تاکید کرد: باید شماری از کارکنان سفارت آمریکا،خاک بلاروس را ترک کنند.

در این بیانیه آمده است : "پس از احضار"جاناتان مور" کاردار سفارت آمریکا در بلاروس به وزارت امورخارجه، به وی اطلاع داده شد که بلاروس خواستار برابری تعداد دیپلماتهای بلاروس و آمریکا در خاک یکدیگر است و به همین سبب تعدادی از دیپلماتهای آمریکایی باید بلاروس را ترک کنند".

تعداد کارکنان سفارت بلاروس در واشنگتن،18 نفر است، در حالی که تعداد کارمندان سفارت آمریکا در مینسک 38 نفر است.

روابط مینسک و واشنگتن در اواخر سال گذشته میلادی، پس از آن حاد شد که آمریکا حسابهای شرکت دولتی "بل نفت خیم" بلاروس و نیز شعبات آن در کشورهای مختلف را توقیف کرد.

پیشتر وزارت امور خارجه بلاروس به سفیر آمریکا در این کشور توصیه کرده بود برای انجام رایزنی ها این کشور را ترک کند که وی هم اکنون در آمریکا حضور دارد. بلاروس نیز سفیر خود را برای رایزنی فرا خوانده است.

همچنین روز یکشنبه تلویزیون دولتی بلاروس،سفارت آمریکا در این کشور را متهم کرد تحت پوشش مبارزه با تروریسم، شبکه ای جاسوسی در بین اتباع بلاروس سازماندهی کرده بود که در آن 10 تبعه بلاروس فعالیت داشتند.

بر اساس این گزارش،اطلاعات جمع آوری شده به کارمند FBI آمریکا داده می شدند که تحت پوشش دیپلمات در بلاروس کار می کرد و سپس از این اطلاعات به ضرر بلاروس در آمریکا استفاده می شد.

همچنین در این خبر اعلام شد که برای دیدار با اتباع بلاروسی که با سفارت آمریکایی همکاری می کردند؛ خانه ای در نزدیکی سفارت اجاره شده بود.

کد خبر 657214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha