۷ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۰:۰۴

فهرست برندگان جایزه لولا/

اسکار سینمای آلمان به "مرز بهشت" آکین رسید

اسکار سینمای آلمان به "مرز بهشت" آکین رسید

درام "مرز بهشت" به کارگردانی فاتح آکین فیلمساز آلمانی ترک‌تبار با دریافت چهار جایزه لولا شامل بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه، فاتح پنجاه و هشتمین دوره جوایز آکادمی فیلم آلمان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد "مرز بهشت" که تولید مشترک ترکیه و آلمان است، جایزه لولا بهترین تدوین را نیز به خود اختصاص داد. این فیلم که نخستین‌بار در دنیا در بخش مسابقه شصتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، نماینده آلمان در بخش بهترین فیلم غیر‌انگلیسی‌زبان اسکار هشتادم بود.



صحنه‌ای از فیلم "مرز بهشت"

"مرز بهشت" با بازی هانا شیگولا، نورگل یشیلچای، باکی داوراک و تونچل کورتیز داستانی از تضاد فرهنگی، از دست دادن، سوگواری و بخشش است و درباره دو مرگ که دو غریبه را در کنار هم قرار می‌دهد. نینا هاس برای بازی در فیلم "یلا" به کارگردانی کریستیان پتسولد جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

او سال 2007 برای این فیلم از جشنواره برلین نیز جایزه گرفت. هاس در "یلا" که اولین بار در دنیا فوریه سال 2007 در برلین نمایش داده شد، نقش زنی را بازی می‌کند که پس از حادثه‌ای مرگبار، شهر کوچک خود را به امید زندگی بهتر رها می‌کند، اما او اسیر حقایق گذشته خود است.

المار وپر برای بازی در فیلم "شکوفه‌های گیلاس" ساخته دوریس دوری جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. او در این فیلم که اولین‌بار در دنیا فوریه گذشته در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد به نقش مردی بیوه و بسیار بیمار ظاهر می‌شود که برای برآورده کردن آخرین آرزوی همسر درگذشته خود به توکیو سفر می‌کند.

جایزه بهترین بازیگر زن مکمل به کریستین شورن برای بازی در درام کمدی "مطابق با نقشه" رسید و فردریک لو برای فیلم "موج" جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. "برکه پرنسس‌ها" به کارگردانی بتینا بلومنر که تصویری از سه دختر نوجوان ساکن در منطقه چندفرهنگی کروزبرگ برلین است، برنده جایزه لولا بهترین فیلم مستند شد.

"لروی" ساخته آرمین فولکرز درباره یک نوجوان آلمانی آفریقایی‌تبار که عاشق دختری با خانواده‌ای بسیار راستگرا می‌شود، جایزه لولا بهترین فیلم کودک و نوجوان را از آن خود کرد. این فیلم اکتبر پیش جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فیلم توکیو را نیز به خود اختصاص داد.

حدود 1500 نفر در مراسم پر زرق و برق اعطاء جوایز لولا شرکت داشتند که روز گذشته با حضور برند نومان وزیر فرهنگ آلمان در برلین برگزار شد. آکادمی فیلم آلمان که بیش از 1000 هزار عضو دارد در 15 رشته برگزیدگان خود را انتخاب کرد و ارزش جوایز لولا در مجموع 4/4 میلیون دلار است.

فیلم "شکوفه‌های گیلاس" دوری با نامزدی در شش رشته بیشترین بخت را برای دریافت جوایز لولا سال 2008 داشت و پس از آن فیلم‌های "مرز بهشت" آکین در پنج مورد و "یلا" پتسولد در چهار مورد نامزد دریافت جوایز آکادمی فیلم آلمان بودند. فهرست کامل برندگان جوایز فیلم آلمان به شرح زیر است:

فیلم: "مرز بهشت"، فاتح آکین
فیلم (نقره): "شکوفه‌های گیلاس"، دوریس دوری
فیلم (برنز): "موج"، دنیس گانزل

کارگردان: فاتح آکین، "مرز بهشت"
بازیگر مرد: المار وپر، "شکوفه‌های گیلاس"
بازیگر زن: نینا هاس، "یلا"
فیلمنامه: فاتح آکین، "مرز بهشت"

بازیگر مرد مکمل: فردریک لو، "موج"
بازیگر زن مکمل: کریستین شورن، "مطابق با نقشه"
مستند: "برکه پرنسس‌ها"، بتینا بلومنر
فیلم کودک و نوجوان: "لروی" ساخته آرمین فولکرز

فیلمبرداری: بندیکت نونفلز، "زندگی عاشقانه"
تدوین: اندرو برد، "مرز بهشت"
طراحی صحنه: اروین پریب، "آبزوردستان"
طراحی لباس: سابین گرونیگ، "شکوفه‌های گیلاس"

موسیقی: علی ان. آسکین، "لروی"
طراحی صدا:  درک دبلیو. جیکاب، مارتین استیر، پاول وووچاک، "تجارت"
جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری: الکساندر کلوگه

کد خبر 672040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha