۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۱:۵۸

تسخیری:

امروز بیش از هر زمان دیگری به تعمیق وحدت اسلامی نیاز داریم

امروز بیش از هر زمان دیگری به  تعمیق وحدت اسلامی نیاز داریم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برای مقابله با توطئه های دشمنان، امروز بیش از هر زمان دیگری به تعمیق وحدت و انسجام اسلامی نیاز داریم .

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست ‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: نگاهی به موضوعات مطرح شده در کنفرانسهایی که تاکنون برگزار شده نشان می دهد خطوط کلی حرکت تکاملی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در راه شناخت مشکلات جهان اسلام و برنامه‌ریزی به منظور هم ‌اندیشی دانشمندان جهان اسلام از مذاهب، طوایف و ملتهای مختلف برای چاره جویی و حل مشکلات آن است.

تسخیری یادآور شد: مقالات علمی، سخنرانیها، بحثها و مداخلات، بیانیه‌ها، توصیه‌ها و قطعنامه‌های صادر شده در این کنفرانسها که حاصل تلاش جمعی علما و متفکران است، سرمایه عظیمی است که امروزه در دست ما است و نقش ارزنده ‌ای در فرهنگ ‌سازی وحدت و تقریب در جهان اسلام و در میان ملت ‌های مختلف ایفا دارد.

وی با اشاره به موضوع کنفرانس امسال "منشور وحدت اسلامی؛ نقد و بازنگری" ، گفت: منشور وحدت اسلامی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و ولی ‌امر مسلمین، حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در اجتماع سال گذشته میهمانان کنفرانس وحدت و شرفیابی آنان به خدمت معظم‌ له الهام گرفته است.

تسخیری با تأکید بر اینکه تدوین متنی برگرفته از کتاب و سنت که مورد قبول علمای مذاهب اسلامی باشد و مبنای تعامل وحدت آنان قرار گیرد از آرزوهای دیرین مصلحان امت اسلامی و رهبران مذاهب در چند قرن گذشته است، گفت: تلاشهای بسیاری در راه آن انجام شده، این تلاشها بیشتر بعد از درگیریهای تأسف ‌بار بین حکومتهای عثمانی و صفوی و از اوایل قرن هیجدهم میلادی توسط نادرشاه افشار البته با اهداف سیاسی آغاز شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأسیس دارالتقریب بین المذاهب‌الاسلامیه قاهره و تدوین اساسنامه آن، اساسنامه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، طرح مؤسسه خیریه مرحوم آیت‌ الله خویی ، تدوین استراتژی تقریب توسط مؤسسه علمی و فرهنگی آیسسکو، وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی و سند مکه را از جمله اقدامات اخیر برای تقریب مذاهب اسلامی و گسترش و تعمیق وحدت مسلمانان اعلام کرد .

تسخیری یادآور شد: با توجه به توطئه های دشمنان، امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم که اختلافات مذهبی و تاریخی را کنار گذاشته به فکر وحدت نیروها در مقابل دشمنان متحدمان باشیم.

کد خبر 676873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha