۲ خرداد ۱۳۸۷، ۱۵:۴۶

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

سازمان هواشناسی ایران جزء سازمانهای نوین هواشناسی جهان است

سازمان هواشناسی ایران جزء سازمانهای نوین هواشناسی جهان است

رشت - خبرگزاری مهر: علی محمد نوریان گفت: سازمان هواشناسی ایران به لحاظ تجهیزات، سیستم مدیریتی و سواد جزء سازمانهای نوین هواشناسی جهان است و در آسیا بعد از چین و ژاپن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در بندر انزلی، نوریان معاون اول سازمان هواشناسی جهانی ‌و رئیس ‌سازمان ‌هواشناسی کشور ظهر پنجشنبه در مراسم به آب اندازی نخستین سکوی هواشناسی و کشتی تحقیقاتی هواشناسی کشور در بندر انزلی، افزود: ایران دارای ‪ ۳۱۰‬پایگاه هواشناسی، ‪ ۲۱‬مرکز تحقیقات هواشناسی، ‪۱۰۸‬ ایستگاه اتوماتیک و ‪ ۱۴‬ایستگاه دریایی هواشناسی است.

وی همچنین گفت: پرهیز و اجتناب از بلایای طبیعی غیر ممکن است، اما امکان پیشگیری از خسارات در این حوادث امکان دارد.

نوریان بیان داشت: خشکسالی، طغیان رودخانه، بارش شدید برف و باران، طوفان، آتش سوزی، رانش زمین، بهمن، گرما و سرمای شدید و کولاک از جمله پدیده‌های جوی و اقلیمی است.

معاون وزیر راه و ترابری خاطر نشان کرد: هواشناسی‌های سینوپتیکی و دینامیکی، فیزیکی و تعدیل مصنوعی آب و هوا، اقلیم شناسی، هوانوردی ، آبشناسی، دریایی و اقیانوس شناسی فیزیکی و کشاورزی از مهمترین گرایشهای هواشناسی است.

وی با اعلام اینکه مقوله آلودگی هوا، منجر به توسعه و پیشرفت سازمان هواشناسی در کشور شده است، گفت: مونواکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات مطلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون و سرب  از جمله آلاینده‌های اصلی هستند.

نوریان با اشاره به این که بلایای طبیعی از جمله مسائلی است که هر ساله زیانهای شدیدی وارد می کند، افزود: بعد از شکل گرفتن ساختارهای هواشناسی، این رقم بسیار کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین یکی از عوامل پیشرفت کشاورزی را توسعه هواشناسی دانست و افزود: پیش بینی هوا، دارا بودن بانک اطلاعات هواشناسی و اقلیم شناسی درسطح استانهای کشورامری مهم و ضروری است.

این مقام مسئول در هواشناسی کشور، بندر انزلی را مرجع صدور پیش‌بینی‌های جوی و دریایی در جنوب دریای خزر نام برد و افزود: گزارشهای تهیه شده توسط اداره هواشناسی گیلان همواره در شبکه جهانی در دسترس بوده و تغذیه کننده سایت‌های بین‌المللی است.

کد خبر 687924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha