۱۰ مرداد ۱۳۸۷، ۱۱:۳۹

نگرانی جمهوری آذربایجان از احتمال عادی شدن روابط ترکیه و ارمنستان

نگرانی جمهوری آذربایجان از احتمال عادی شدن روابط ترکیه و ارمنستان

جمهوری آذربایجان نگرانی خود را از احتمال عادی سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، اظهاراتی که از سوی آنکارا و ایروان در راستای عادی سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان ایراد شده بشدت موجب نگرانی آذربایجان شده است.

روزنامه "حریت" ترکیه اعلام کرده است که سفارت آذربایجان در آنکارا به دولت ترکیه گفته است که روابط دیپلماتیک دو طرف، وعده ای را که قبلاً ترکیه به آذربایجان در خصوص نداشتن هیچگونه رابطه ای با ایروان بدون حل و فصل مسئله قره باغ کوهستانی داده بود، نادیده می گیرد.

گفتنی است که به سبب برخی اختلافات بین دو کشور از جمله مسئله کشتار ارامنه در دوره عثمانی و همچنین اختلافات مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان(به عنوان متحد ترکیه) روابط  دیپلماتیک بین آنکارا- ایروان وجود ندارد.

این نگرانی در پی آن مطرح می شود که اخیراً در رسانه ها گزارش هایی مبنی بر احتمال برقرای روابط ارمنستان و ترکیه به چاپ رسیده است.

گفته شده است که "علی باباجان" وزیر امور خارجه ترکیه  اعلام کرده است که کشورش به عادی سازی روابط با ارمنستان علاقمند است ، اما در عین حال او گفته است که "از طرف مقابل گامهایی مشخص انتظار دارد".

وزیر امور خارجه ترکیه گفته است، پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ارمنستان، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه نامه هایی به همتایان ارمنی خود ارسال داشته اند که هدف از آنها "آغاز گفتگوی جدید با دولت جدید ارمنستان" بوده است.

این مسئله در کنار دعوت مقام های ایروان از عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه برای تماشای مسابقه فوتبال در ایروان و از همه مهمتر گفتگوی تلفنی منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در هنگام دیدار خود از آنکارا با مقام های ارمنستان این شایعه را در رسانه های منطقه به ویژه رسانه های جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در عین حال ترکیه دامن زده است که آنکارا رویکرد جدید را در روابط خود با ارمنستان در پیش گرفته است.

در همین رابطه روزنامه حریت در ادامه مطلب خود می نویسد : گفته می شود که در پشت پرده وزارت امور خارجه ترکیه "اداره برنامه ریزی سیاست" برای بر طرف ساختن نگرانی آذربایجان و به موازات آن تن دادن به رویکردی جدید در قبال ایروان، فعالیتهایی برای "بیرون نماندن باکو از این روند" انجام می دهد. 

یک مقام  ارشد در  وزارت امور خارجه ترکیه با تائید اخبار شایع در مطبوعات در خصوص منعکس نمودن نگرانی رسمی باکو به آنکارا مبنی بر "نادیده گرفتن" آذربایجان، در عین حال اعلام می کند که  آنکارا بطور رسمی هیچگونه فعالیتی در این راستا انجام نمی دهد.

کد خبر 724764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha