۲۱ شهریور ۱۳۸۸، ۱۲:۱۷

اختصاصی مهر /

تولید سنسور اندازه گیری قند خون با فناوری نانو در کشور

تولید سنسور اندازه گیری قند خون با فناوری نانو در کشور

پژوهشگران کشورمان با استفاده از نانو نقره موفق به ساخت نوعی سنسور برای اندازه گیری قند خون شدند. نتایج به دست آمده از آنالیز قند خون توسط این سنسور تولید شده توسط محققان کشورمان با استفاده از تلفن همرا قابل دسترسی است.

جواد خداویسی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر سنسورهای اندازه گیری قند خون را در دو بخش نوری و الکتروشیمیایی ذکر کرد و گفت: اکثر سنسورهای موجود که در ایران و سایر کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد از نوع الکتروشیمیایی است. این سنسورها با واکنشی که میان گلوکز و آنزیم گلوکزاکسیداز ایجاد می شود، میزان قند خون را اندازه گیری می کند.

وی سنسور تولید شده در این طرح را از نوع سنسورهای نوری دانست و افزود: این سنسورها با استفاده از نانو ذرات نقره به دلیل میزان جذب مولی بالا، طراحی و ساخته شد. در این طرح اندازه نانو ذرات استفاده شده 80 تا 90 نانو متر است که بعد از استفاده به دلیل شدت تیک پلاسمایی (میزان جذب) اندازه نانو ذرات به 50 تا 60 نانو متر می رسد.

مجری طرح به عملکرد این سنسور اشاره کرد و اظهار داشت: با استفاده از یک سوزن باریک، سوراخی بر سطح پوست ایجاد می شود و قطره ای از خون بر روی سنسور قرار می گیرد.

وی رنگ این سنسور را زرد تیره ذکر کرد و ادامه داد: با قرار گرفتن قطره خون بر این سنسور، رنگ آن به سمت بی رنگی پیش می رود و پس از دو دقیقه با شستن خون موجود بر روی سنسور عکسی از سنسور توسط موبایل گرفته می شود. این عکس بر اساس نرم افزارهایی که برای موبایل نوشته شده است، آنالیز می شود و بلافاصله میزان قند خون فرد مورد نظر بر روی مونیتور موبایل ظاهر می شود.

این محقق کاهش هزینه های تست گلوکز خون و دقت بالای آن را از مزایای این شیوه نام برد و خاطرنشان کرد: دستگاههای گلوکومترهایی که در حال حاضر در اختیار افراد دیابتی قرار دارد وابستگی شدید به دما دارد به طوری که میزان قند خون دو نفر با میزان قند یکسان در بندرعباس و تبریز دو عدد متفاوت را اعلام می کند. ولی این سنسور به دلیل به کاربردن فناوری نانو دارای حساسیت بالایی است.

خداویسی از اجرایی شدن فاز نیمه صنعتی این طرح خبر داد و تاکید کرد: پیشنهاد تولید نیمه صنعتی این سنسور به بسیج علمی و پژوهشی انثار الحسین ارائه شد که امیدواریم به زودی راه اندازی شود.

کد خبر 945627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha