۲۴ آبان ۱۳۸۸، ۲۱:۳۵

امشب صورت می گیرد؛

سفر متکی به دهلی نو در راس یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی

سفر متکی به دهلی نو در راس یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان تا ساعتی دیگر به دعوت همتای هندی خود در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی عازم دهلی نو ‌خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در سفری دو روزه به هند با مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه و نخست وزیر دیدار کرده و پیرامون موضوعات دو جانبه و مسائل منطقه‌ ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

متکی اخیرا در گفتگویی اظهار کرد: این سفر با هدف مرور روابط ایران و هند به عنوان دو کشور مهم در منطقه با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های مشترک نسبت به مسائل منطقه و عرصه بین‌الملل انجام خواهد گرفت.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: علی القاعده این سفرها فرصتی است که در آن همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و موضوعات مختلف و مسائل منطقه‌ای از جمله مسائل افغانستان و شرایط موجود در منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند.

متکی یادآور شد : روابط دو کشور با ریشه‌هایی دیرپا در تاریخ مناسبات دو ملت و کشور نیازمند بازمهندسی، طراحی و تدوین نقشه راه جدید با توجه به تحولات است.

سخنگوی وزارت خارجه هم سفر متکی به دهلی نو را با هدف جهش، تحول و توسعه روابط و همکاری های دو کشور دانست و گفت: گفتگو با مسئولان هندی در زمینه همکاری های اقتصادی، حضور بخش خصوصی ایران در هند و همچنین گفتگو درباره همکاری های فرهنگی میان ایران و هند در دستور کار اصلی سفر وزیر امور خارجه به هند است.

وزرای خارجه پیشین و کنونی هند در دو سال گذشته از متکی برای سفر به هند دعوت کرده اند و این دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به هند در چهار سال گذشته است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور در نه ماه سال جاری میلادی حدود سیزده و نیم میلیارد دلار بوده که دو ونیم میلیارد دلارصادرات هند به ایران و مابقی صادرات نفت و محصولات غیرنفتی ایران به هند بوده است.

کد خبر 984008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha