۲۷ آبان ۱۳۸۸، ۱۱:۴۷

میلان کوندار شهروند افتخاری زادگاهش می‌شود

میلان کوندار شهروند افتخاری زادگاهش می‌شود

نام میلان کوندرا نویسنده مشهور چک برای دریافت لقب شهروند افتخاری در فهرست شورای شهر برنو قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت "چک نوینی"، شورای شهر برنو در کشور چک نام شش نویسنده و شخصیت معروف را برای اعطای این مقام در نظر گرفته‌ که شانس این نویسنده 80 ساله در آن میان بسیار زیاد است.

میلان کوندرا که خود زاده شهر برنو است پس از مهاجرت از کشورش در زمان حکومت کمونیستها  سالهاست که در فرانسه زندگی می‌کند و تابعیت آنجا را پذیرفته است. وی رمانهایش را  به زبان فرانسه می‌نویسد و در همانجا منتشر می‌کند.

بنا به ادعای شهردار برنو در ژوئن سال گذشته نامه‌ای به کوندرا ارسال شده و از وی خواسته شده‌است که شهروندی افتخاری این شهر را بپذیرد و وی ضمن قدرانی از این پیشهاد آمادگی خود را برای دریافت آن اعلام کرده ‌است.

در میان اسامی نامزدهای دیگر دریافت این لقب  نام یک هوانورد، یک جراح قلب باز، یک نقاش، یک آهنگساز و یک روزنامه نگار دیده می‌شود. 

میلان کوندرا متولد 1929 به‌ همراه دیگر هنرمندان و نویسندگان چکسلواکی (سابق) در بهار پراگ ِ 1968- شرکت داشت. به‌خاطر انتقادی که کوندرا به اتحاد شوروی و تهاجم آنها به کشورش داشت نامش در لیست سیاه قرار گرفته و مدت کوتاهی پس از تسخیر شدن کشورش کارهایش ممنوع شد و به همین خاطر به فرانسه مهاجرت کرد.

از آثار وی که به فارسی ترجمه شده می‌توان به هنر رمان، شوخی، عشقهای خنده‌دار، زندگی جای دیگری‌است، مهمانی خداحافظی، کلاه کلمنتیس، کتاب خنده و فراموشی، بار هستی و جاودانگی اشاره کرد.

کد خبر 985814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha