۳۰ دی ۱۳۹۰، ۱۲:۵۲

خرد:

یکپارچه سازی اراضی تولید محصولات کشاورزی را اقتصادی می کند

یکپارچه سازی اراضی تولید محصولات کشاورزی را اقتصادی می کند

شیراز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ضمن اقتصادی کردن تولید، ارتقای عملکرد و درآمد بهره برداران و افزایش سطح زیرکشت را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرزاد خرد در بازدید از شهرستان پاسارگاد در روستای همت آباد بیان کرد: یکی از موانع توسعه کشاورزی، پراکنش و خرد بودن اراضی است که با اجرای یکپارچه سازی اراضی، ضمن جلوگیری از هدر روی سرمایه در گسترش روحیه تعاون و بهبود وضعیت اجتماعی بهره برداران نیز اثر مثبت خواهد داشت.

وی افزود: پراکندگی اراضی همچنین باعث می شد از نیروی کار که از عوامل مهم در تولید به شمار می آیند نیز به خوبی استفاده نشود اما با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی عارضه پراکندگی منابع و نیروی انسانی نیز کاهش یافته و از عوامل تولید استفاده بهینه می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس به انجام طرح تجمیع اراضی کشاورزی در پاسارگاد اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح زمین های 28 کشاورز که به صورت پراکنده بود، یکپارچه شدند که با استقبال بسیار خوبی از سوی کشاورزان نیز همراه بود.

وی تاکید کرد: با انجام این طرح در مصرف کود، آب و ... صرفه جویی به عمل آمده و زمین های ناصاف و ناهموار به زمین های یکدست و مشخص تبدیل شدند.

خرد انجام بهتر و سریعتر آبیاری تحت فشار را از دیگر دستاوردهای مثبت این طرح برشمرد و گفت: در شهرستان پاسارگاد تاکنون دو هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام گرفته که این امر سبب صرفه جویی 45 درصدی در مصرف آب و افزایش راندمان آب از 30 درصد به 75 درصد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس یادآور شد: در روستای همت آباد نیز از مجموع 200 هکتار اراضی، بروی 50 هکتار آبیاری تحت فشار انجام گرفته که مابقی در حال مطالعه و طراحی است.

خرد در بخشی دیگر از سخنان خود به کمک بلاعوض دولت برای آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی باید از این کمک 5.3 میلیون تومانی نهایت بهره را برده و هر چه سریعتر نسبت به مجهز کردن مزارع خود به سیستم های آبیاری نوین اقدام کنند.

وی با بیان اینکه استان فارس توانسته بیشتر از 10 درصد کل اعتبارات امور زیربنائی آب وخاک کشور را بخود اختصاص دهد، افزود: در پروژه آبیاری تحت فشار 110 میلیارد تومان اعتبار داریم که می توانیم آن را دراختیار کشاورزان قرار دهیم.

خرد در ادامه از تکمیل شدن طرح کاداستر اراضی کشاورزی در شهرستان پاسارگاد نیز خبر داد و گفت: در سفر رئیس جمهور یا در دهه فجر نخستین سند زمین کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. 

کد خبر 1514038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha