۱۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۳:۴۴

هشدار مجلس نمایندگان آمریکا؛

شرکت های مخابرات چین امنیت ملی آمریکا را تهدید می کنند

شرکت های مخابرات چین امنیت ملی آمریکا را تهدید می کنند

تنش های موجود میان چین و آمریکا هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد بطوریکه روز گذشته کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده هشدار داده که شرکت های مخابرات چینی تهدیدهای امنیتی برای واشنگتن به وجود می آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان دیروز دوشنبه با انتشار گزارشی هشدار داد که احتمال می‌رود دو شرکت اصلی تجهیزات مخابراتی چین با کار گذاشتن نرم ‌افزار و سخت ‌افزار مخفی و مضر در دستگاه های صادراتی خود به آمریکا امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازند.

این کمیته در بیانیه خود می ‌نویسد که وجود این قطعات و برنامه های جاسوسی در تجهیزات دو شرکت چینی "هوآوی" (Huawei) و "زد.تی.‌ای" (ZTE) می ‌تواند به حکومت چین این امکان را بدهد تا در زمان بحران یا جنگ، اقدام به ضربه زدن به سیستم های امنیتی آمریکا یا خاموش کردن این سیستم ها کند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا می‌ گوید که اطلاعات مربوط به این موضوع را از کارشناسان صنعتی و کارمندان فعلی یا پیشین این دو شرکت به ‌دست آورده و در بیانیه خود افزوده‌ که چین، هم انگیزه استفاده از شرکتهای مخابراتی برای مقاصد زیان بار را دارد و هم از ابزار و فرصت این کار برخوردار است.
 
مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه خواستار تصویب قوانینی برای جلوگیری از گسترش فعالیت این دو شرکت در ایالات متحده شده ‌است.
 
گزارش این کمیته نتیجه تحقیقاتی یک ‌ساله ای است که در جریان آن مدیران دو شرکت یادشده نیز ماه گذشته در برابر کنگره آمریکا شهادت داده و اقدامات تهدیدآمیز از سوی این شرکتها علیه امنیت ملی آمریکا را تکذیب کردند.
 
با این حال کمیته مجلس نمایندگان آمریکا می‌ گوید که شرکت هوآوی به احتمال زیاد از پشتیبانی مهم حکومت چین برخوردار است و هشدار می‌ دهد که سرویس های اطلاعاتی چینی در بسیاری موارد برای سرقت اطلاعات حساس از دیگر کشورها، اقدام به استخدام افرادی در شرکت های تجاری می ‌کنند.
 
هوآوی شرکتی خصوصی است که یک مهندس سابق نظامی چینی آن را تأسیس کرده و هم ‌اینک دومین تأمین ‌کننده تجهیزات شبکه‌ های مخابراتی در جهان است و در ایالات متحده ۱۷۰۰ نفر برای این شرکت کار می ‌کنند.
 
ویلیام پلامِر، از مدیران شرکت هوآوی، روز جمعه گفت که شرکتش به‌ خوبی با تحقیقات کمیته همکاری کرده ولی افزود که این تحقیقات "بیطرفانه نیست و اقدامی است سیاسی برای منحرف کردن توجهات از مشکلات امنیت رایانه ‌ای که همه صنعت فناوری اطلاعات با آن رو به‌ رو است.
 
هوآوی در ایران نیز حدود یک هزار کارمند دارد.
 
زد.تی.‌ای چهارمین سازنده تلفنهای همراه در جهان است و در سراسر جهان ۹۰ هزار نفر پرسنل دارد. این شرکت در ماه‌های اخیر با اتهامات دیگری مربوط به فروش غیرقانونی تجهیزات به ایران رو به ‌رو شده‌ و کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا می ‌گوید که این شرکت از ارائه اسناد مربوط به فعالیت های خود در ایران نیز خودداری کرده ‌است.
کد خبر 1715690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha