۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۲۰:۰۴

با امضای تفاهم نامه ای؛

دانش فنی تولید واکسن تب برفکی به سوریه منتقل می شود

دانش فنی تولید واکسن تب برفکی به سوریه منتقل می شود

کرج – خبرگزاری مهر: طی تفاهم نامه ای میان وزارت کشاورزی سوریه و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سایت تولید واکسن تب برفکی برای تامین نیاز واکسن دامی این کشور توسط ایران احداث می شود.

به گزارش خبرنگار مهر،"حسین صالح سلیمان" معاون وزیر کشاورزی کشور سوریه بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج، طی نشستی با رئیس این موسسه درباره احداث سایت تولید واکسن تب برفکی در سوریه با نظارت موسسه رازی به گفتگو پرداختند.

سلیمان طی این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام هدیه ای بزرگی از طرف جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه است و ما از آن قدردانی می کنیم.

وی افزود: در پیش نویس این تفاهم نامه تولید سالانه 10 میلیون دوز واکسن تب برفکی پیش بینی شده که قابل افزایش تا 20 میلیون دوز است.

وی در مورد مدت زمان ساخت این پروژه گفت: طبق پیش بینی ها این سایت در مدت دو سال به بهره برداری می رسد اما در تلاش هستیم طی مذاکره با مقامات ایرانی این مدت را کاهش داده تا زودتر شاهد بهره برداری از سایت باشیم.

معاون وزیر کشاورزی سوریه یادآور شد: ساخت و تولید واکسن تب برفکی طی چند نوبت نشست با مسئولان ایرانی پیگری شده و این فرایند امروز در حال نهایی شدن است.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در این مدت و توان بالای متخصصان ایرانی در تولید واکسن اظهار امیدواری کرد در زمینه تولید سایر واکسنهای دامی نیز همکاریهای دو جانبه ای برقرار شود.

سلیمان گفت: ایران پیشرفتهای قابل توجهی در عرصه های مختلف به دست آورده است و امیدواریم سطح همکاریهای دو جانبه در سایر سطوح علمی و اقتصادی و تحاری به ویژه ارتباط با موسسه رازی همچون ارتباط سیاسی دو کشور افزایش یابد.

وی دامپروری را از مهمترین ارکان اقتصاد سوریه برشمرد و گفت: در مجموع حدود 21 میلیون راس دام در این کشور نگهداری می شود که واکسنهای مورد نیاز برای 75 درصد دام ها در کشور تولید می شود و مابقی نیاز را در تلاش هستیم از طریق جمهوری اسلامی ایران تامین کنیم.

مدیرکل دامپروری و دامپزشکی سوریه در پایان اظهار داشت: موسسه رازی از موسسات پرافتخار و شناخته شده با دانش و سابقه ای بسیار بالا در زمینه تولید واکسن های انسانی و دامی است و تمام تلاشمان حفظ و ارتقا ارتباط با این موسسه است. 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در مورد مفاد و تعهدات طرف سوری در این تفاهم نامه مشترک گفت: طی این تفاهم نامه کشور سوریه به مدت 15 سال اجازه انتقال دانش فنی تولید این نوع واکسن به کشور دیگر را ندارد و صادرات واکسن تب برفکی از این کشور نیز باید با اجازه موسسه رازی باشد.

وی افزود: از زمان شروع قرارداد تا تولید نیز واکسن مورد نیاز این کشور از موسسه رازی تامین شود.

قدکچی یادآور شد: این سایت از طریق یک شرکت واسطه و با نظارت موسسه رازی ساخته خواهد شد.

فامیل قدکچی افزود: موسسه رازی در دیگر زمینه های تولید واکسن دامی نیز آمادگی همکاری با سوریه به صورت متقابل و با شرایطی مشابه را دارد.



رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه هم اکنون این موسسه واکسن تب برفکی را به کشورهایی از جمله پاکستان و سودان صادر می کند، یادآور شد: این کشورها نیز تقاضای انتقال دانش فنی تولید واکسن را دارند که در مرحله مذاکره است.

وی ادامه داد: واکسن تب برفکی از واکسن هایی است که تکنولوژی بالایی در تولید آن به کار رفته و هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد آن صادر می شود.

این تفاهم نامه به ارزش بالغ بر 16 میلیون یورو فردا به امضا می رسد.

معاون وزیر سوریه با هیئت همراه از قسمت های مختلف موسسه رازی کرج از جمله بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر بخش تب برفکی و نمایشگاه دائمی روابط عمومی دیدن کرد.

کد خبر 1759214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha