۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷

علیمرادی به مهر خبر داد:

کوتاه‌ترین سروده‌های بومی ایران کتاب شد

کوتاه‌ترین سروده‌های بومی ایران کتاب شد

منصور علیمرادی از انتشار مجموعه کوتاه‌ترین سروده‌های بومی مردم جنوب کرمان و بلوچستان با عنوان «لیکو» در کتابی با همین نام خبر داد.

منصورعلیمرادی در گفتگو با خبرنگار مهر، از انتشار اثر تازه‌‌ای از خود با عنوان «لیکو‌ها» خبر داد و گفت: کتاب «لیکوها» مجموعه‌ای از سروده‌های کوتاه بومی مردم رودبار جنوب است که می‌توان از آنها به‌عنوان کوتاه‌ترین سروده‌های شفاهی ایران یاد کرد و اخیرا در کتابی با همین نام توسط نشر نون آن را منتشر کرده‌ام.

وی افزود: این کتاب دربرگیرنده‌ گزیده‌ای از لیکوهای جنوب استان کرمان است که با پژوهش، گزینش و ترجمه‌ من در این کتاب گردآوری شده است.

علیمرادی ادامه داد: لیکوها یکی از اشکال مهم آوازی و گونه‌ای بی‌بدیل از ادب شفاهی دو منطقه‌ رودبار و بلوچستان به حساب می‌آیند البته به‌طور قاطع نمی‌توان گفت که زادگاه لیکوها در بلوچستان بوده یا در رودبار اما لیکوها در هر دو حوزه انواع بسیاری دارند که این تقسیم‌بندی تنها با شیوه‌های آوازی و موسیقیایی است که مشخص می‌شود و خود اشعار بر همان منوال همیشگی، هیچ تغییری در وزن، محتوا و مضمون پیدا نمی‌کنند.

این شاعر و روزنامه‌نگار ادامه داد: لیکوی رودباری، تک‌بیتی است؛ پنج‌ هجایی و معمولا چهار واژه‌ای و موزون و مقفا که ساده و روان و بی‌تکلف و درعین حال غریب و عمیق سروده می‌شود. این اشعار آیینه‌ تمام‌نمای زندگی مردم رودبار و بلوچستان در گذشته و حال به شمار می‌روند و در واقع لیکو، تبلور بخش پنهان و غریب جان انسان صحرا‌نشین است.

منصور علیمرادی متولد 1356، شاعر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز پیش‌ از این یک مجموعه شعر با عنوان «آوازهای عقیم باد» و یک مجموعه داستان با عنوان «زیبای هلیل» به چاپ رسانده است.

کد خبر 1802312

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha