۱۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۳۹

جاذبه های گردشگری اصفهان/

سفر به شهر فیروزه ای ساحل زنده رود/چادگان شهر ویلاها ودیار کاوه آهنگر

سفر به شهر فیروزه ای ساحل زنده رود/چادگان شهر ویلاها ودیار کاوه آهنگر

اصفهان- خبرگزاری مهر: زیبایی های اصفهان را با جاذبه های زنده رودش می شناسند که چند سالی است در محاق کم آبی و خشکسالی ازفروغ جاری اش کاسته شده وساکنان اصفهان را اندوهگین ساخته ،ولی بد نیست در ایام سال نو سری به سد زاینده رود بزنیم ودر شهرستان چادگان جاذبه های این رود باستانی رادنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر چادگان در فاصله 115 کیلومتری از اصفهان واقع شده و با مساحت 1200 کیلومتر مربعی از شمال وشرق با تیران وکرون وازمغرب با فریدونشهر واز جنوب با چهار محال بختیاری همجوار است.

وجود شاهرگ حیاتی اصفهان یعنی زاینده رود مهمترین عامل  پیدایش شهر چادگان است ،چرا که از قدیم تمدنها در  کنار رودهای بزرگ بوجود می آمدند.

این شهرستان از دو بخش مرکزی و چنارود و شهرهای رزوه وچادگان تشکیل شده که ساکنانش ترکها ولرهای بختیاری وفارس هستند و همگی مسلمان وشیعه اثنی عشری به حساب می آیند.

دهکده تفریحی زاینده رود،زیبا ترین تفرجگاه اصفهان

 از مهمترین مراکز تفریحی شهر چادگان به جز منطقه وسیع گردشگری سد زاینده رود ودهکده های تفریحی وپارکهای قایق سواری می توان به امامزاده عبدالله بن زید و امامزاده اسماعیل فراموشجان و خانه تاریخی دکتر صالحی و نیز آرامگاه کاوه آهنگر و امامزاده خواجه محمد پرمه اشاره کرد.

همچنین روستای مشهد کاوه وبافت های دیگر روستایی وپل تاریخی اورگان دیگر ابنیه میراثی این شهرستان خوش آب وهوا را شامل می شود.

این شهر فیروزه ای ساحل زاینده رود که بواسطه سد بی نظیر موجود در آن که از بناهای مهم سد سازی ایران محسوب می شود از معروفیت خاصی برخوردار است ،دهستانهای مشهد کاوه وچنارود شمالی و جنوبی وکبوتر سرخ را در برمی گیرد وحدود 60 هزار نفر جمعیت دارد.

بوجود آمدن چادگان علاوه بر ضرورت های تاریخی به دلیل شرایط منسب طبیعی و استفاده از امکانات سد زاینده رود برای ذخیره آب در استان اصفهان بوده است.

زبان اکثر مردم محلی این سامان ترکی محلی بوده و لهجه فارسی ولری نیز در این روستاها رواج دارد کهکلیه خانواده ها البته به زبان فارسی آشنا هستند و با مهمان نوازی خاصی با مسافران این دیار برخورد می کنند.

چادگان شهر ویلاها ودیار کاوه آهنگر

چادگان از مراکز مهم ویلا سازی و تفرج برون شهری اصفهان محسوب می شود به طوری که در تعطیلات یا جمعه ها دهها هزار نفر از مردم اصفهان به سمت تفرجگاهها و ویلاهای این منطقه رهسپار می شوند و در اواخر هفته جاده این شهر با ترافیک قابل توجهی روبرو می شود.

اینکه چادگان از چه زمانی بوجود آمده دقیق مشخص نیست اما شاه عباس کبیر با کوچاندن گروهی از ترکها این منطقه را آباد کرده ووجود امامزاده ها در رزوه هم دلیلی بر قدمت تاریخی این دیار است.

در ابتدای ورود به چادگان یک بنای نسبتا قدیمی با ایوانی مجلل و گچبری و نقاشی خودنمایی می کند که کتیبه ای زیبا به طول 11 متر دارد و از طرف میراث فرهنگی به اداره تبدیل شده ودر سال1301 توسط میر پنج بزرگ احداث شده که دارای سر دری زیبا و گلدسته ای باشکوه است.

بنای یادبود کاوه آهنگر در مشهد کاوه نیز از آثار دیدنی وباستانی این شهرستان است که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

یکی از زیباترین گردشگاههای استان اما دهکده های تفریحی زاینده رود است که توسط سازمانهای مختلفی برای تفریح پرسنل و عموم مردم احداث شده ودر ساحل پشت سد زاینده رود با چشم انداز بسیار بی نظیر و بدیعی و با امکاناتی از قبیل چایخانه ها و رستوران ومجموعه های تجاری وزمین ورزش و اسکله قایق رانی وسایت بازی کودکان وبا رعایت فرهنگی سنتی احداث شده است.

کد خبر 2024695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha