۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۸

هاآرتض خبر داد؛

ترکیه از پیگرد عاملان کشتار کشتی مرمره چشم پوشی می کند

ترکیه از پیگرد عاملان کشتار کشتی مرمره چشم پوشی می کند

یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی از تصمیم دولت ترکیه برای صرف نظر کردن از تعقیب و مجازات عاملان حمله به کشتی ماوی مرمره و کشتار 9 فعال ترک خبر داد.

به گزارش خبرگرای مهر به نقل از روزنامه هاآرتض، در ملاقات مقامات بلندپايه اسرائيلی با مقامات آنکارا که در روزهای گذشته به ترکيه سفرکرده بودند، دولت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، موافقت کرده که با ارائه لايحه ای به پارلمان این کشور، مانع از تعقيب قضايی نيروهای نظامی اسرائيلی درگير در ماجرای کشتی "ماوی مرمره" شود.

این گروه اسرائيلی هفته گذشته با بولنت آرنيچ معاون نخست وزير ترکيه و ساير مقامات ارشد آن کشور ديدار کرده تا به اختلاف نظرهای عميق دو کشور بر سر ماجرای کشتی ماوی مرمره پايان داده و زمينه برای بهبود کامل مناسبات و بازگشت سفير ترکيه به تل آويو هموار شود.

هاآرتض به نقل به نقل از مقامات ارشد اسرائيلی، بدون ذکر نام آنها، می نویسد: نمايندگان دولت ترکيه در اين مذاکرات پذيرفتند برای جلوگيری از احتمال تعقيب قضايی نظاميان اسرائيلی در دادگاههای ترکيه و جهان، آنکارا قانونی را در مجلس به تصويب برساند.

در ۳۱ ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی کشتی ماوی مرمره که از سوی جمعيت "اینسانی يارديم وقفی" يک نهاد خيريه مرتبط با حزب عدالت و توسعه ترکيه، با بيش از 600 سرنشين شامل حاميان فلسطينی ها در جهان در تلاش برای رفع محاصره غزه  در بخش آبهای بين المللی دريای مديترانه از سوی نظاميان رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفت. در این حمله ۹ نفر کشته و دهها تن زخمی شدند و با برانگيخته شدن انتقادهای بين المللی عليه اسرائيل، ترکيه تا آستانه قطع مناسبات با تل آویو پيش رفت.

کد خبر 2042909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha