۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۲۰

نامور:

برداشت انگور پيش رس از تاكستان هاي خراسان شمالي آغاز شد

برداشت انگور پيش رس از تاكستان هاي خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در روزهاي اخير برداشت انگور پيش رس از سطح تاكستان هاي اين استان آغاز شده است.

حیدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در روزهاي اخير برداشت انگور پیش رس از سطح حدود 500 هکتار از تاکستان‌های خراسان شمالی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حدود سه درصد تاکستان‌های خراسان شمالی زیر کشت گونه‌های پیش رس انگور رفته است، تصریح کرد: بر این اساس برداشت گونه‌های انگور یاقوتی، عسگری و لعل در سطح تاکستان‌های استان در چند روز اخیر آغاز شده است.

نامور میزان تولید این گونه‌های انگور را در سال زراعی جاری حدود چهار هزار تن ذکر کرد و افزود: غالب تولیدات این تاکستان‌ها به صورت تازه خوری در داخل استان مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشترین سطح باغات انگور پیش رس در خراسان شمالی مربوط به شهرستان‌های جاجرم، اسفراین و بجنورد است.

این مسئول در ادامه در مورد سطح کل تاکستان‌های خراسان شمالی اظهار داشت: در این استان 18 هزار و 200 هکتار تاکستان وجود داشته که غالب آن زیر کشت گونه‌های انگور کلاهداری و بیدانه سلطانی رفته است.

وی با بیان اینکه غالب باغات انگور استان به صورت آبی کاشت و نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: 12 هزار هکتار از تاکستان‌های استان آبی و شش هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده‌اند.

وی  ارقام قالب انگور تولیدی استان را کلاهداری با دوازده هزار هکتار  و کشمشی با پنج هزار و 500 هکتار عنوان و اظهار كرد: بیشترین سطح انگور کلاهداری در شهرستان بجنورد  با 9 هزار هکتار و کشمشی در فاروج با سه هزار هکتار است.

نامور گفت: همچنين بیشترین سطح زیر کشت انگور در خراسان شمالی به ترتیب در شهرستان‌های بجنورد، فاروج، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان و ... قرار دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری در مجموع حدود 180 هزار تن انواع انگور از تاکستان‌های خراسان شمالی برداشت شود.

به گفته نامور حدود 115 تن از انگور برداشت شده در استان از تاکستان‌های آبی و 75 تن نیز از باغات دیم برداشت خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه سال گذشته 150 هزار تن انگور از سطح تاكستان هاي خراسان شمالي برداشت شد، با پيش بيني افزايش 20 درصدي اين ميزان در سال جاري، اظهار داشت: معتدل بودن هوای بهاره، مدیریت و اصلاح  باغ ها و نظارت کارشناسان باغبانی از جمله دلايل اين افزايش توليد محسوب مي شوند.

وی تصریح کرد: برداشت گونه‌های انگور کلاهداری و بیدانه سلطانی از شهریور ماه در خراسان شمالی آغاز شده و رقم کلاهداری نیز به مدت طولانی در سردخانه‌ها و انبارها قابل نگهداری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این استان از نظر سطح کشت انگور رتبه پنجم و از حیث میزان تولید آن رتبه ششم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی داشته و سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و حدود 250 هزار تن نیز محصول باغی در این استان تولید می‌شود.

کد خبر 2115260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha