۵ مرداد ۱۳۸۴، ۲۰:۰۱

از زمان سرنگوني رژيم صدام تاكنون صورت گرفته است؛

به سرقت رفتن 170 هزار اثر باستاني از عراق

از زمان سرنگوني صدام در سال 2003 تاكنون بيش از 170 هزار قطعه از آثار باستاني عراق از موزه ها و اماكن باستاني اين كشور به سرقت رفته است و روند غارت آثار ارزشمند قديمي اين كشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الصباح عراق ، از هنگام سرنگوني رژيم صدام ده هزار قطعه از آثار باستاني و تاريخي عراق از موزه ها و دفاتر ملي و صدها منطقه باستاني عراق به سرقت رفته است و شبكه هاي تجارت آثار باستاني مسروقه آنها را به كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي اروپايي  قاچاق كرده اند.

بر اساس آمار رسمي سال 2002 پيش از سرنگوني رژيم صدام، تعداد آثار ناپديد شده از موزه هاي عراق 4 هزار قطعه بوده است .

بر اساس اعلام سازمان يونسكو بيش از 100 منطقه باستاني در بغداد، بابل، سامراء، اور، نينوا و شهرهاي تاريخي ديگر مورد غارت قرار گرفته اند و همچنان عمليات كاووش باندهاي سرقت ادامه دارد تا جائي كه تاكنون تعداد آثار باستاني به سرقت رفته به 170 هزار قطعه رسيده است .

به گفته مسئولان ميراث فرهنگي   تنها 30 هزار از اين آثار در داخل عراق و كشورهاي همسايه و برخي كشورهاي اروپايي كشف و ضبط  شده است .

طي دو سال گذشته 1347 قطعه باستاني نادر به سرقت رفته از مجموع  15 هزار اثر باستاني ثبت شده  در موزه ملي عراق در بغداد  كشف و ضبط شده است .

شايان ذكر است ابراهيم الشيباني رئيس مركز آثار خطي و غير خطي اسلامي در كويت چندي پيش با اشاره به ربوده شدن بسياري از آثار باستاني اسلامي در عراق پس از سرنگوني صدام تصريح كرده بود  رژيم صهيونيستي بزرگترين سارق آثار و تمدن اسلامي در عراق است. 

شيخ الشيباني تاكيد كرده بود كه پس از سرنگوني رژيم صدام، هزاران اسرائيلي به عراق رخنه كرده اند و به دزديدن آثار باستاني دوره بابليان و آشوريان و انتقال آن به تل آويو اقدام مي كنند كه اين مساله در چارچوب برنامه هدفمند از سوي رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد.

شهر تاريخي بابل كه از مراكز قديمي و از نمونه هاي ميراث فرهنگي عراق است پس از سرنگوني صدام هدف هجوم غارتگران اسرائيلي و آمريكايي قرار گرفت و هزاران اثر ارزشمند تاريخي از آنجا به يغما رفت در ماه هاي گذشته منابع خبري بارها از بازديد هاي مستمر و مشكوك باستان شناسان اسرائيلي از اين منطقه خبر داده بودند.

کد خبر 211541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha