۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۴۷

گزارش مهر/

ناله بر مظلومیت حسین (ع) سری برای بخشوده شدن گناهان است/ اجرای مراسم سنتی پوش در تکیه زنجیری شاهرود

ناله بر مظلومیت حسین (ع) سری برای بخشوده شدن گناهان است/ اجرای مراسم سنتی پوش در تکیه زنجیری شاهرود

شاهرود - خبرگزاری مهر: باز صدای نوحه جانان به گوش می رسد و ناقوس جانها به لرزه می افتد آنگاه که با بالا رفتن دست های حسینیان اشکهای زینب فرو می ریزد، این چه سریست در کالبد هستی که با نام حسین و ناله بر مظلومیتش، تمام گناهان بخشوده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پایتخت نشینان دیار شور و شعور حسینی در شاهرود با دلی بزرگ به بلندای بیرق حسین همنوا با ناله آسمان و زمین، دوشادوش هم، نوای یالثارات الحسین سر داده و یا حسین گویان دل در گرو یار دادند تا بشریّت تشنه درسهای مكتب عاشورا بتواند از این فرصت برای فهم بهتر الفبای آن که همان فداكاری، جانبازی، خلوص و خدامحوری است درس بگیرد.

حسین چشمه حقیقتی که تا ابد تشنگان آزادی را سیراب می کند

حسین(ع)، چشمه ای از حقیقت و حرّیت است كه تا ابد كام تشنگان آزادی را سیراب می کند، منا یك قربانگاه بود و تنها این هاجر و ابراهیم نبودند كه اسماعیل را به مذبح آوردند، و كربلا قربانگاهی دیگر که محمد (ص) و علی و فاطمه (ع) نیز حسین (ع) را به مسلخ عشق فرستادند.

با نزدیک شدن ایام محرم و عزای حسینی ایران اسلامی یکپارچه در پارچه های سیاه  گم می شود و هر شهروندی با نوحه اباعبدالله الحسین غرق در عزای حسینی، پیراهن های مشکی از صندوقچه ها بیرون می آیند و زنجیرها آماده برای کوبیده شدن بر پشت و سینه ها به عشق حسین (ع) بی تاب می شود.

اجرای برنامه سنتی پوش استقبال از محرم در تکیه بازار (زنجیری) شاهرود

شهرستان شاهرود با سیاهپوش کردن شهر، تکایا و مساجد و علم بندان خود را آماده عزاداری سرور و سالار شهیدان می کند. تکیه بازار (زنجیری) قدیمی ترین تکیه شهرستان شاهرود نیز هر ساله در این روز با انجام مراسم پوش به استقبال ماه محرم می رود.

صبح امروز مصادف با 26 ذی الحجه 1434 خادمان و عاشقان حسینی با حضور در تکیه زنجیری ضمن مدیحه سرایی مراسم پوش ( مسقف کردن حیاط تکیه با پارچه های مخصوص) را انجام دادند.

متولی تکیه زنجیری در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به قدمت آن گفت: این تکیه در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده قدمت آن با بدست آمدن مدارک تا بیش از 400 سال تخمین زده می شود.

محمود جلالی با اشاره به اینکه قدمت چنارهای حیاط تکیه که وقف تکیه هستند یکی از دلایل تخمین قدمت بالای آن است افزود: با توجه به قدمت چهارصد ساله چنارها و وقف بودن آن ها برای تکیه و اینکه تا تکیه نباشد چیزی را وقف آن نمی کنند به راحتی می توان گفت قدمت تکیه تا چهارصد سال هم می رسد.

وی با یادآوری این مطلب که تکیه زنجیری مربوط به دوره قاجار و در تقاطع محله نخل و محله مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع شده خاطر نشان کرد: در این تکیه در  ایام محرم مراسم عزاداری امام حسین (ع) به صورت مستمر برگزار می شود، مراسم ویژه و سنتی "یا عباس یا عباس" پنجم محرم و نخل شاهرود نیز از مهمترین مراسمی است که مسئولیت اجرای آن به عهده این تکیه است.

پوش به منزله برپا ساختن خیمه ابا عبد الله الحسین (ع) است

عباس جلالی یکی از خادمان قدیمی این تکیه نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: پوش پارچه ای 420 متری است که از شش قطعه بهم دوخته شده تشکیل می شود و خادمان از یک ماه به محرم این پارچه را برای این روز آماده می کنند.

وی مراسم پوش را به منزله برپا ساختن خیمه ابا عبدالله الحسین (ع) دانست و عنوان کرد: این توفیقی است که نسل به نسل از اجداد ما به ما رسیده و امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل ممکن و با ایجاد فضایی معنوی و روحانی این مراسم را هر ساله به انجام برسانیم

تکیه زنجیری در دو طبقه ساخته شده و شامل یک حیاط مرکزی، دو شاه‌نشین، آب‌انبار و آشپزخانه در قسمت زیرین است.

تزئینات نقاشی و آجری بر روی شاه‌نشین‌ها، تخته‌های سقف و ستون های چوبی مقرنس‌دار با سه سرستون از جمله ویژگی های برجسته این بنای تاریخی است.

علت معروف بودن این تکیه به نام زنجیری، نصب زنجیر بسیار بزرگ بر روی حیاط مرکزی به عنوان تکیه‌گاه چادر تکیه که نشانه‌ای از خیمه‌گاه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده، به شمار می‌رود و از این جهت که در گذشته در محور بازار قدیم شهر قرار داشته به تکیه بازار نیز مشهور است.

کد خبر 2166824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha