۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۵۶

اخبار فرهنگی هرمزگان/

افتتاح نمایشگاه کتاب در میناب/اجرای تعزیه واقعه کربلا در حاجی آباد

افتتاح نمایشگاه کتاب در میناب/اجرای تعزیه واقعه کربلا در حاجی آباد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: افتتاح نمایشگاه کتاب در میناب، اجرای تعزیه واقعه کربلا در حاجی آباد و ... از جمله اخبار فرهنگی استان هرمزگان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و ماه محرم نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در میناب افتتاح شد.

رضا اوژند سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی میناب در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم دایرشده و برپایی نمایشگاه های  کتاب یکی از راه های جذب مردم به سمت مطالعه است.

وی ادامه داد: برای دسترسی آسان دانش آموزان و دانشجویان بخشی از کتاب های این نمایشگاه در مدارس و دانشگاه ها نیز ارائه می شود.

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی میناب افزود: در این نمایشگاه دو هزار عنوان و بیش از 17 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف علمی، اجتماعی ،فرهنگی، مذهبی، ادبی، تاریخی،ورزشی و کودک و... و با تخفیف 30درصدی با همکاری انتشارات اندیشه سازان هدایت و میراث ماندگارقم  برای دوستداران کتاب و مطالعه عرضه شده است.

اوژند یادآور شد: این نمایشگاه همه روزه از ساعت 8 لغایت 20 به مدت 10روز در فرهنگسرای شهید بهشتی میناب برای بازدید علاقه مندان دایر است.

عباس خدادادزاده فرماندار ویژه میناب در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از موضوعات مهم در جامعه است که موجب ترویج فرهنگ مطالعه در بین مردم می شود.

 وی ادامه داد: متولیان فرهنگی باید در راستای ترویج فرهنگ مطالعه جامعه تلاش کنند که این کار را می توان با معرفی کتاب در محافل و مناسبت ها و با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی انجام داد.

تجلیل از پیرغلامان اهل بیت (ع) و چاووش خوانان پیشکسوت بندرخمیر

طی مراسمی از پیرغلامان اهل بیت (ع) و چاووش خوانان، پیشکسوت شهرستان بندرخمیر تجلیل به عمل آمد.

کاظم قاسم زاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر در این مراسم اظهار داشت: پیرغلامان اهل بیت (ع) و چاووش خوانان راویان واقعه کربلا هستند که می توانند فرهنگ و نهضت عظیم عاشورا را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.

وی ادامه داد: نقش پیرغلامان اهل بیت (ع) در ترویج فرهنگ عاشورا انکارناپذیر است و قیام کربلا موجب افزایش بصیرت مردم شد و باید در ماه محرم باید محتوای فرهنگ ایثار و شهادت را در میان جوانان ترویج داد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر در ادامه تصریح کرد: عزاداری نوعی پاسداشت و تعظیم شعائر دینی است که در ایام محرم، پاسداشت سیدالشهدا (ع) به صورت جمعی و اجتماعی صورت می گیرد که این پاسداشت زمینه را برای احیای آموزه های دینی و اسلامی فراهم می کند.

وی افزود: بزرگ‌ترین درس عاشورا و قیام امام حسین (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود و امام حسین(ع) برای رفع ظلم از مردم قیام کرد و حقانیت سیداشهدا (ع) رمز ماندگاری عاشورا است.

شایان ذکر است، در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و تندیس یادبود از پیرغلامان اهل بیت (ع) و چاووش خوانان پیشکسوت شهرستان بندرخمیر تقدیر شد.

جلسه شورای فرهنگ عمومی جزیره هرمز با موضوع محرم برگزار شد

جلسه شورای فرهنگ عمومی جزیره هرمز با موضوع محرم و احیای سنت های عزاداری ماه محرم و بررسی تحریفات عزاداری ها، برگزار شد.

مهدی سلامتی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمز در این جلسه عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی از  اهمیت و جایگاه ویژه ای در رسیدن به راهکاری صحیح و اصولی برای بر طرف کردن مشکلات و مسائل فرهنگی جامعه برخوردار است.

سلامتی در ادامه محرم را جلوه ایثار و آزادگی دانست و با اشاره به شکوه و عظمت مراسم های عزاداری ماه محرم، خواستار توجه بیشتر متولیان این امر به بررسی تحریفات و احیای ارزش های ولایی عاشورایی شد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام مناقبیان امام جمعه هرمز با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، بصیرت و آگاهی را پیام بزرگ عاشورا خواند و افزود: در کنار شور باید شعور حسینی را نیز فرا گرفت و در کنار گریستن باید نگریستن را آموخت.

وی با اشاره به فرهنگ عزاداری در اقوام مختلف، غافل نبودن از مسائل پیرامونی دینی و انحرافات موجود را یکی از راه های جلوگیری از بروز آسیب ها  در عزاداری ها دانست.

حجت الاسلام مناقبیان با بیان اینکه دشمن با مشاهده خروش و جوشش مردم در پیروی از اباعبدالله الحسین(ع) با سرمایه گذاری و برنامه ریزی درصدد انحراف و تحریف عزاداری ها و اعتقادات پاک مردم برآمده است، بر  لزوم آگاهی و هوشیاری و مقابله با بدعت ها از سوی دسته جات عزاداری و متولیان فرهنگی تاکید کرد.

تعزیه واقعه کربلا در حاجی آباد اجرا شد

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد گفت: نمایش تعزیه واقعه کربلا توسط گروه نمایش تابناک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد به مناسبت ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) در شهرستان حاجی آباد برگزار شد.

حمیدرضا خراسانی در حاشیه اجرای این تعزیه، عنوان کرد: تعزیه هنری است که می توان با استفاده از آن به خوبی وقایع عاشورا و حادثه کربلا را بیان و پیام نهضت امام حسین (ع) را به مردم منتقل کرد.

وی ادامه داد: نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) حامل پیام‌های ارزشمندی است که باید این پیام‌ها در جامعه تبیین شوند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد تصریح کرد: هیئت های تعزیه خوان نقش مهمی در زنده نگه داشتن و انتقال فرهنگ عاشورایی بر عهده دارند و تا کنون توانسته اند وقایع عاشورا را به خوبی برای مردم روایت کنند.

خراسانی در ادامه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) برای احیای سنت نبوی و احیای امر به معروف و نهی از منکر و در راستای مقابله با آسیب‌ها و انحرافات دینی در برابر سپاه دشمن ایستاد و با این اقدام خود به جهانیان درس آزادگی، ایستادگی و مقاومت داد.

وی تصریح کرد: باید با افزایش بصیرت و شناخت هر چه بیشتر نسبت به واقعه عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در جامعه، در راستای ارتقای سطح معرفت و شناخت نسبت به نهضت حسینی گام برداریم تا فرهنگ عاشورا به درستی به جامعه منتقل و نهادینه شود.

اهدای کتاب با موضوع عاشورا به کودکان و نوجوانان بندرخمیر

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر از اهدای کتاب با موضوع عاشورا به کودکان و نوجوانان این شهرستان خبرداد.

کاظم قاسم زاده عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام ماه محرم و همچنین هفته کتاب و کتابخوانی، کتاب هایی با موضوع محرم و عاشورا از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر به کودکان و نوجوانان این شهرستان اهداشد.

وی ادامه داد: مطالعه کتاب می تواند مفاهیم دینی و مذهبی را به کودکان منتقل کند و از این طریق می توان موضوعات و آموزه های دینی را در ذهن کودکان نهادینه ساخت.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر افزود: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی از مهمترین اهداف این اداره است و تاکنون در چندین مرحله کتاب هایی از سوی  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر در این شهرستان توزیع شده است.

قاسم زاده اسلام را دین اندیشه، معرفت، دانش و کتاب و معنویت دانست و اظهار داشت: آئین آسمانی ما پرچمدار کتاب و کتابخوانی است و اندکی تأمل و کاوش در تاریخ اسلام، این حقیقت را به اثبات می رساند و ما باید در پاسداشت این فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی کوشا باشیم.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرخمیر گفت: کتاب از دیر باز حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه های والا و اسلامی بوده است که ما باید با استفاده از کتاب، فرهنگ اسلامی را در میان مردم و به خصوص کودکان رواج دهیم.

کد خبر 2174858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha