۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۹

آغاز دومین جشنواره استانی تئاتر "یاقوت های سرخ" / ساوه میزبان 8گروه نمایشی

آغاز دومین جشنواره استانی تئاتر "یاقوت های سرخ" / ساوه میزبان 8گروه نمایشی

ساوه - خبرگزاری مهر: به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج، دومین جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس "یاقوت های سرخ"، یادواره شهید رضا بابا نظر با اجرای نمایش "وقتی که باد می نویسد" امروز در ساوه آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این جشنواره از پنجم آذر آغاز و به مدت چهار روز با نمایش8 اثر برتر استان در حوزه دفاع مقدس ادامه خواهد داشت.

دبیر دومین جشنواره تئاتر دفاع مقدس در این باره به خبرنگار مهر گفت: هشت گروه نمایشی از شهرهای اراک، ساوه و تفرش در این جشنواره حضور دارند.

حسین محمودی فر با بیان اینکه گرامیداشت یاد و خاطره ایام دفاع مقدس، ایثارگری های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی و تجلیل و تقدیر از مقام شامخ شهدا هدف اصلی برپایی این جشنواره است، افزود: قطعا حفظ و نشر آثار مثبت دفاع مقدس و فداکاری های آن دوران وظیفه ایست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی زبان هنر را ابزار مناسبی برای انتقال این ارزش ها دانست و گفت: جشنواره تئاتر دفاع مقدس در این راستا و با موضوع دفاع مقدس برگزار می شود.

محمودی فر با بیان اینکه موضوعات جشنواره بر پنج محور اصلی استوار است، اظهار کرد: دفاع مقدس، دفاع مقدس در آیینه عاشورا و نشر فرهنگ ایثار و شهادت به صورت بازنمایی خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، نشر و فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در عصر حاضر، حضور جوانان و خلق حماسه دفاع مقدس و ما و بازماندگان دفاع مقدس از اصلی ترین محورهای این جشنواره است.

راهیابی هشت نمایش به جشنواره

وی با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان جشنواره 33 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره رسید، افزود: از این تعداد 20 متن نمایشی برای بازبینی انتخاب شدند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه ادمه داد: مرحله بازبینی آثار توسط مهدی محمدی، مهدی ذره و افشین عبداللهی صورت گرفت که در نهایت هشت نمایش برای رقابت در جشنواره انتخاب شدند.

محمودی فر با بیان اینکه آثار جشنواره در بخش های مختلف داوری می شوند، ادامه داد: ارزیابی آثار جشنواره در بخش های کارگردانی، نمایشنامه نویسی، بازیگری و موسیقی صورت خواهد گفت.

وی اظهار کرد: قاسم زارع، اردشیر صالح پور و جمشید جهانزاده داوران بخش نهایی جشنواره هستند.

دبر دومین جشنواره یاقوت های سرخ ادامه داد: برگزاری جلسات نقد و بررسی پس از هر اجرا، برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست بین هنرمندان و داوران از جمله برنامه های جانبی جشنواره است.

دو اجرا در هر روز

دبیر اجرایی نمایشگاه نیز در گفتگو با مهر گفت: در چهار روز برگزاری جشنواره پنج نمایش از اراک، دو نمایش از ساوه و یک نمایش از تفرش به روی صحنه می روند.

جواد روستایی با بیان اینکه هر روز برپایی جشنواره دو نمایش اجرا می شود، افزود: در روز اول جشنواره دو نمایش " وقتی که باد می نویسد" به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش ساعت 16  و نمایش " روایتی از یک تکرار بی پایان" به کارگردانی محمدعلی یزدان پرست از اراک ساعت 19 به روی صحنه خواهند رفت.

وی ادامه داد: نمایش " دستی بر دهان کوسه" به کارگردانی علی اصغر غمخوار از ساوه، اولین اجرا و " ماه هفتم" به کارگردانی امیر زاوش از اراک دومین اجرای روز دوم خواهد بود.
روستایی در خصوص اجراهای روز سوم گفت: نمایش " از آزادی تا ایفل" به کارگردانی علیرضا جنتی راد از ساوه و " تو از جنگ چه می دانی؟" به کارگردانی مریم فتحی از اراک به ترتیب در این روز به روی صحنه می روند.

دبیر اجرایی جشنواره یاقوت های سرخ اضافه کرد: نمایش های " تالان" به کارگردانی شهرام سلطانی و " واپسین رقص برگ با باد" به کارگردانی بهمن پارسا آرا  هر دو از اراک نمایش های روز آخر جشنواره هستند.

برگزاری کارگاه نمایشنامه نویسی و بازیگری

روستایی افزود: برگزاری کارگاه  نمایشنامه نویسی با حضور قدرت الله فتحی در روز دوم جشنواره و کارگاه بازیگری با حضور جمشید جهانزاده در روز سوم از برنامه های آموزشی جشنواره هستند.

 

وی بازدید از مناطق تاریخی شهر ساوه و گلباران مزار شهدا را از برنامه های ویژه جشنواره عنوان کرد و گفت: اختتامیه جشنواره عصر شنبه  نهم آذر با اعلام نفرات برتر در بخش های مختلف برگزار خواهد شد.

گفتنی است،‌ سال گذشته نخستین جشنواره تئاتر یاقوت‌های سرخ با عنوان یادواره سردار شهید ابراهیم یعقوبی برگزار شد.
 

کد خبر 2183472

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha