۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۰۶

حاتمی‌کیا در نشست فیلم «چ»:

من را در قاب‌های سخت خودتان جای ندهید/ پیام امام خمینی جایگاه مهمی در «چ» دارد

من را در قاب‌های سخت خودتان جای ندهید/ پیام امام خمینی جایگاه مهمی در «چ» دارد

ابراهیم حاتمی کیا درباره بازگشت خود به سینمای دفاع مقدس گفت: لفظ بازگشت من را عصبانی می کند این قدر من را در قاب های سخت خودتان جای ندهید.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست فیلم سیمایی «چ» با حضور ابراهیم حاتمی کیا، نویسنده و کارگردان، بابک حمیدیان، مریلا زارعی، سعید راد، مهدی سلطانی، بازیگران فیلم، فردین خلعتبری آهنگساز، حسین جعفری مدیر فیلمبرداری و دیگر عوامل فیلم و محمد گبرلو به عنوان مجری در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: نزدیک سال 80 این ایده مطرح شد ولی به شکل فعال این فیلم در این سه سال شکل گرفت، فیلمی که سه برابر یک فیلم سینمایی عمر و وقت من را گرفت. فیلمبرداری آن 5 سال و نیم طول کشید، شش ماه کار مونتاژ را انجام دادیم و 16 ماه روی جلوه های ویژه رایانه ای آن کار کردیم چراکه در حدود 70 دقیقه فیلم جلوه های ویژه داشتیم. به تعبیری کار خیلی سختی بود.

وی افزود: من همیشه از موضوع این فیلم دوری می کردم و با احتیاط به سراغ آن می رفتم. فیلم «چ» فیلم مصطفی چمران، اصغر وصالی و مردم پاوه است و به نمایندگی از مردم شخصیت هانا در فیلم حضور دارد. فیلم بر اساس یک واقعه اتفاق افتاده است به همین دلیل دست و پایم می لرزید چراکه بر اساس اتفاقات واقعی و ممکن بود نظراتی دیگر پیش بیاید. البته من شنونده خوبی برای همه نظرات هستم. تحقیقات گسترده ای هم برای رسیدن به این واقعیت ها انجام دادم. آدم های دیگری هم در این فیلم بودند که خیلی از آنها در هلیکوپترهایی به منطقه آمده بودند که البته مربوط به قصه ما نبودند.

حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری ادامه داد: من در چنین جلساتی زیاد شرکت نمی کنم چون بیشتر مختص کارگردان است. پیشنهاد می کنم به ستاد برگزاری جشنواره فجر جلساتی برگزار کند برای عوامل فیلم ها که در آن خبرنگاران متخصص و دانشجویان حضور یابند و سوالات خود را مطرح کنند. ما اینجا بیشتر وقت حاتمی کیا را می گیریم ولی خوشحالم از اینکه در این فیلم در کنار وی بودم.

طراح صحنه «چ» بیان کرد: خوشحالم که در خدمت این گروه و ابراهیم حاتمی کیا بودم. محلی در شرق تهران به عنوان دهکده مقاومت وجود دارد که برخی از فضاهای فیلم همچون قبرستان، خیابان اصلی، خانه پاسدار و ... را در آنجا ساختیم و دوستان جلوه های ویژه به خوبی این بخش را تکمیل کردند.

سعید راد بازیگر این فیلم افزود: من با یک تشکر خالی از حاتمی کیا نمی توانم احساسم را عنوان کنم. افتخار داشتم بعد از انقلاب با 41 بزرگ سینما کار کنم و حالا از وی درخواست می کنم که یک زمانی به من بدهند تا صحبت کنم.

وی ادامه داد: دوستانی که امروز در این نشست هستند همه از متخصصان هستند، ما بازیگران یک جنس نگاه متفاوتی داریم، بازیگران بزرگی در این سینما خلق شده اند همچون مرحوم خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی و ... ما با روانیات خودمان زندگی می کنیم. اگر من به دلیل احساساتم مزاحم دست اندرکاران جشنواره شده ام عذرخواهی می کنم، نظام انقلاب تثبیت شده است و دنیا در مقابل آن زانو زده است. اگر دچار احساسات شخصی شده ام با من طرف شوید، دست اندرکاران جشنواره به من لطف داشتند و باز هم از این موضوع یعنی اظهاراتم در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر عذرخواهی می‌کنم.

این بازیگر درباره همکاری خود با حاتمی کیا گفت: زمانی که وی از من دعوت کرد تا در این فیلم حضور پیدا کنم دچار شعف شدم. قرار بود با مسعود کیمیایی کار کنم اما با وی تماس گرفتم و گفتم که حاتمی کیا برای این فیلم به من پیشنهاد داده است، او نیز تاکید کرد این شانس را از دست نده و حتماً این کار را انجام بده ما کارگردانان مولف کم داریم، کنار دوربین جعفریان عکس یادگاری گرفتم چون می دانم کنار چارپایه این دوربین آدم های مهمی ایستاده اند. از ابراهیم حاتمی کیا که صنعت سینما را به سمت جلو می برد تشکر می کنم و از شما می‌خواهم به احترام وی بلند شوید.

عباس بلوندی مدیر تولید این پروژه ادامه داد: خوشحالم که ما همه کنار هم توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم. برای این فیلم زحمات زیادی کشیده شده است.

بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید اصغر وصالی گفت: کاش در دنیای بهتری زندگی می کردیم که اگر احساساتی می شدیم فکر نکند که ریا است. من خودم امروز برای اولین بار فیلم را دیدم و به بچه های اصغر وصالی فکر می کنم. امیدوارم فرصت دیگری پیش بیاید تا حرف بزنیم و الان نمی دانم باید به چه چیزی فکر کنم.

سعید راد با اشاره به صحبت‌های بابک حمیدیان گفت: این همان حسی است که یک بازیگر دارد که بسیار عالی است.

فردین خلعتبری آهنگساز این فیلم در ادامه بیان کرد: خوشحالم در این پروژه در کنار گروه و حاتمی کیا بودم. دوستان جوانی هستند که در فیلم های اول کار می کنند اما آن بخش در زمینه فنی و موسیقی خیلی جدی گرفته نمی شود. از دوستان می خواهم به این همکاران دقت کند و برایشان ملاک ارزش گذاری قرار دهند.

مریلا زارعی بازیگر دیگر فیلم گفت: احساس من نیز نزدیک احساس حمیدیان است. توفیقی بود تا برای بار سوم مقابل دوربین حاتمی کیا قرار بگیرم و حالا افتخار می کنم در این پروژه حضور داشتم حتی اگر سهم کوچکی دارم.

حاتمی کیا درباره عنوان مدیر فنی پروژه توضیح داد: این عنوانی است که در سینمای دیجیتال وجود دارد و در سینمای ایران نیز در حال شکل گرفتن است.

زواری مدیر فنی پروژه درباره حضور خود عنوان کرد: اول از ابراهیم حاتمی کیا تشکر می کنم که به جوانان در این پروژه اعتماد کرد. اعتماد به این نسل جراتی می طلبد که هر شخصی ندارد. جای علیرضا علویان صداگذار پروژه بسیار خالی است همچنین بهمن اردلان و دیگر دوستانی که در بخش فنی حضور داشتند.

مهدی سلطانی بازیگر نقش دکتر عنایتی افزود: «چ» فیلم بسیار مهمی است چرا که افراطیون را به صلح طلبی دعوت می کند که ما در این زمان به این موضوع نیازمندیم. خوشحالم در این اندیشه نقش کوچکی داشتیم.

مدیر جلوه های بصری فیلم نیز گفت: من نیز خوشحالم که در کنار حاتمی کیا بودم و از وی تشکر می کنم که به ما اعتماد کرد.

ابراهیم حاتمی کیا درباره بافت دراماتیک فیلمنامه توضیح داد: این بافت دراماتیکی در خود فیلمنامه است. ما روی واقعه اتفاق افتاده کار کردیم و تحلیل مان بر روی آن قرار گرفت. من زاویه خودم را داشتم که آن را با زبان فن دراماتیک بیان کردم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم بازگشت دوباره شما به سینمای دفاع مقدس محسوب می شود گفت: نفسِ بازگشت من را عصبانی می کند. اینقدر من را در قاب های سخت خودتان جای ندهید. من یک وقتی دور می شوم و یک وقتی نزدیک می شوم. بهم بر می خورد که برخی فرزندانم را نادیده می گیرند و برخی دیگر را بزرگ می کنند. من هم یک فیلمسازم که در زمان خودش نفس می کشد. هر آن چه می بینید متعلق به دغدغه من است این جمله زخمی به من می زند. من راه خودم را می روم.

حاتمی کیا درباره پایان این فیلم توضیح داد: مبنای فیلم براساس پایانی است که برای من آغاز می شود. آن چه که به لحاظ تاریخی مهم است پیامی است که امام خمینی(ره) در این باره می‌دهند. در تمام فیلم نیز نام امام تکرار می شود و جلوه می کند.

وی همچنین درباره نشان دادن سکانسی از خانواده شهید چمران در پایان فیلم گفت: این وداع چمران است با خانواده. روزی که می‌خواستم چمران را بسازم در همان نسخه های اولیه به این موضوع فکر کردم که این فیلم بحث مردانه ای دارد. چمرانم اگر فقط با این ماموریت تعریف شود یک ظلم به شخصیت وی است. چمران از انقطاع خودش با فرزندانش می آید مثل ابراهیم که فرزندش را به قربانگاه فرستاد. او 4 فرزند و یک زن آمریکایی داشت. همسرش نزدیک به 2 سال پیش فوت شده است اما هیچ حرفی درباره فرزندان او بیان نمی شود. به عقیده من مقام وی از اینجا عزت می گیرد.

فردین خلعتبری آهنگساز فیلم درباره موسیقی «چ» توضیح داد: رسیدن به این آواها بر اساس نظر کارگردان است، ما در بخشی از فیلم به این نتیجه رسیدیم که سازها را کم کنیم و بیشتر از گروه کر استفاده کنیم. من البته در ساخت موسیقی از موسیقی هایی که در روزهای اول انقلاب می شنیدیم نیز الهام گرفتم.

حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که قرار بود محسن چاووشی نیز برای این فیلم ترانه ای بخواند گفت: فیلم کاملاً کامل شده بود که محسن چاووشی آن را دید خیلی هم تحت تاثیر قرار گرفت، قرار بود یک کار آزاد انجام دهد که هیچ جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. نمی دانم چرا خبر ساخت موسیقی توسط چاووشی برای تیتراژ فیلم منتشر شد.

ادامه دارد.....

کد خبر 2227993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha